گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: هنوز آیین‌نامه‌ای برای چگونگی تمدید پروانه مراکز پیش‌دبستانی به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ نشده است، بنابراین کارشناسان این ادارات در پاسخ به مراجعه‌کنندگان به گفتن این جمله بسنده کرده‌اند:

کودک

فعلا دست نگه‌دارید. وزارت آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بود که کودکان 4 تا 6ساله (پیش‌دبستانی‌ها) ‌می‌بایست به جای رفتن به مهدهای کودک راهی مدرسه‌های غیردولتی شوند و آموزش پیش‌دبستانی را در این مدارس پشت سر بگذارند، اعلام این خبر سبب بروز نارضایتی میان والدین کودکان و صاحبان مهدهای کودک شد، والدین در مخالفت با این تصمیم وزارت آموزش و پرورش نگرانی‌شان را از حضور کودکان 5-4‌ساله در میان کودکان 11-10ساله ابراز کرده و محیط دبستان را برای خردسالان ناامن می‌دانستند.

از سوی دیگر صاحبان مراکز مهدهای کودک با مشکل دیگری روبه‌رو شدند و آن مشکل به پایان رسیدن مدت زمان پروانه کاری برخی مراکز پیش‌دبستانی بود و این مراکز باید همزمان با تمدید پروانه کار به ثبت‌نام کودکان مقطع پیش‌دبستان اقدام کنند، کارشناس آموزش و پرورش یکی از مناطق تهران در پاسخ به این سؤال که در این شرایط مراکز پیش‌دبستانی می‌توانند از کودکان ثبت‌نام کنند؟ گفت: برای ثبت‌نام هم باید دست نگه‌دارید تا ببینیم چه می‌شود. کارشناسان هر اداره‌ای بر اساس آنچه به‌عنوان آیین‌نامه ابلاغ شده است عمل می‌‌کنند و تا زمانی که آیین‌نامه‌ای ابلاغ نشده‌باشد نمی‌توانند به مراجعه‌کنندگان‌شان پاسخ روشنی بدهند، گفتن جمله دست نگهدارید. از سوی کارشناس آموزش و پرورش به این معناست که هنوز قانونی ابلاغ نشده و این موضوع بر سرنوشت مهدهای‌کودک که مهلت پروانه کارشان به سر رسیده است تأثیر منفی خواهد گذاشت.

سررسید پروانه

بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی امضا شد صدور و تمدید مجوز مراکز پیش دبستان در کنار نظارت بر محتوای آموزشی این مراکز در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. امسال برخی مراکز پیش دبستانی مهلت پروانه فعالیتشان به سر رسید، این پروانه‌ها تا پیش از این از سوی سازمان بهزیستی و برای یک بازه زمانی 3ساله صادر می‌شد که صاحب پروانه می‌بایست پیش از سررسیدن زمان با مراجعه به این سازمان نسبت به تمدید پروانه فعالیت اقدام می‌کرد. وقتی مسئولیت صدور پروانه‌ها بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد باید تمدیدها نیز از سوی همین وزارتخانه انجام شود.صاحبان مهدهای کودکی که کودکان پیش‌دبستانی هم پذیرش می‌کردند با نزدیک شدن به پایان زمان پروانه کاری در مراجعه به ادارات آموزش و پرورش با پاسخ‌های گوناگونی روبه‌روش شدند.

یکی از آنها گفت: با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه به من گفتند که می‌توانم تقاضای مجوز دبستان غیردولتی بدهم و شرایط تعیین‌شده برای تأسیس دبستان را می‌بایست مهیا می‌کردم که عملا برایم ناممکن بود. او در توضیح بیشتر گفت: تصورم این بود که طبق روال همیشه پروانه کاری‌ام تمدید می‌شود با این تفاوت که به‌جای مراجعه به اداره بهزیستی به اداره آموزش و پرورش مراجعه می‌کنم. اما در کمال تعجب با شرایطی روبه‌رو شدم که عملا امکان ادامه فعالیت را از من سلب می‌کرد.

نامه بدهید

فرد دیگری در مراجعه به آموزش و پرورش منطقه‌اش با این پاسخ روبه‌رو شده که: فعلا کاری نمی‌توانیم انجام دهید باید صبر کنیم. این صاحب مهد گفت: از یکی از همکاران شنیده بودم که آموزش و پرورش یکی از مناطق به کسانی که مدت زمان پروانه‌شان به پایان رسیده نامه‌ای داده که در واقع مجوز ثبت‌نام پیش‌دبستان و ادامه موقت فعالیت است.او در خواست کرده که درصورت امکان نامه مشابهی در اختیارش قرار دهند که بتواند با وجود پایان یافتن زمان پروانه کار به فعالیتش ادامه دهد. اما اینگونه نشد.

حرف آخر

صاحبان تعدادی از مراکز پیش‌دبستان که مشکل زمان پروانه فعالیت دارند با طرح این پرسش که تعیین تکلیف در این شرایط از سوی کدام مقام مسئول صورت می‌گیرد؟ خواهان برطرف شدن این مشکل و ادامه فعالیت هستند. اگر وزارت آموزش و پرورش خواهان مدیریت و سرپرستی مراکز پیش‌دبستانی است بهتر است هر چه سریع‌تر برای تمدید پروانه فعالیت این دسته از مراکز تدبیری بیندیشد. پیش از این ابوطالب حافظی، مدیرکل دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیردولتی به همشهری گفته بود: آموزش و پرورش در مورد برخی شرایط موجود برای تمدید و صدور مجوز تشکیل دوره پیش‌دبستانی در مهدهای کودک با انعطاف برخورد کرده و آماده همکاری در این‌باره است.

حافظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ادارات آموزش و پرورش برای تمدید یا صدور مجوز تشکیل دوره پیش‌دبستانی در مهدهایی که پیش از این نیز این دوره را داشتند، اظهار کرد: مجوزهایی که پیش از این سازمان بهزیستی در این زمینه صادر کرده برای ما ملاک است و بخش عمده شرایط تغییری نکرده است.

کد خبر 136266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز