گروه سیاسی: دبیر کل جدید سازمان ملل که از ابتدای سال نو میلادی جایگزین کوفی عنان شده است، مدعی شد:

برنامه هسته‌ای ایران صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.
بان کی مون در جریان اولین دیدار خود با جورج بوش رئیس جمهور آمریکا تأکیدکرد:  جامعه‌ بین‌المللی باید مانع از آن شود که دولت ایران فن‌آوری‌های هسته‌ای ‌خود را توسعه دهد. به گزارش ایسنا وی همچنین ادعا کرد که غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران تاثیرات بسیار جدی و عمیقی نه تنها بر خاورمیانه بلکه بر سراسر جهان داشته است.
مهر نیز گزارش داد بان کی مون پس از ایراد سخنرانی در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا کشورهایی که احساس می کنند فعالیت هسته ای ایران تهدید کننده است می توانند دست به اقدام نظامی پیشگیرانه علیه تهران بزنند، گفت:  این موضوع باید در شورای امنیت بررسی شود.
 رد شایعه حمله
 در همین حال تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد هر بحثی درباره حمله احتمالی واشنگتن به ایران، شایعه است. به گزارش ایرنا وی گفت:  بگذارید به همه اطمینان بدهم که ما قصد حمله نداریم، به جای آن از راهبرد دیپلماسی و افزایش فشار بر ایران استفاده می‌کنیم.
مخالفت اروپا با آمریکا
ایسنا نیز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در وین گزارش داد، تلاش آمریکا برای کاهش کمک فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به ایران به عنوان بخشی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت متحدان سنتی آمریکا در اتحادیه‌ اروپا و نیز کشورهای در حال توسعه روبرو شده است.
به گفته یکی از دیپلمات‌های حاضر در آژانس، خواسته آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه دست کم پنجاه درصد برنامه‌های فنی که اکنون با همکاری آژانس در ایران وجود دارد، نباید ادامه یابد با مخالفت آلمان که‌ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را عهده‌دار است و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی رو به‌روست. این دیپلمات افزود:  در صورتی که واشنگتن موضعش را تعدیل نکند، رویارویی اروپا و آمریکا در نشست بعدی شورای حکام امری ناگزیر خواهد بود.
 بازدید از تأسیسات هسته‌ای
این در حالیست که روز گذشته علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی‌از سفر نمایندگان تروئیکای ‌عدم‌تعهد، رئیس‌گروه 77، رئیس کمیته‌ مشورتی تقویت پادمان و نماینده دایم دفتر اتحادیه عرب در وین از 13 تا 15بهمن برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد. سلطانیه‌ در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت:  این بازدید در راستای شفاف سازی و تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران انجام می‌گیرد.
در حال حاضر، سفیر بولیوی، رئیس گروه 77، سفیر الجزایر، رئیس کمیته‌ مشورتی تقویت پادمان و سفیران کوبا، مالزی و مصر سفرای تروئیکای عدم تعهد هستند.
 رد اظهارات سفیر آلمان
یک‌منبع آگاه در شورای‌عالی امنیت ملی با رد اظهارات ‌سفیر آلمان ‌در تهران مبنی براینکه توافقات لاریجانی و سولانا حول این محور بود که ایران تعلیق‌را برای مدت محدود به منظور انجام مذاکره بپذیرد، تأکید کرد:  در توافقات یازده بندی با  خاویر سولانا مطلقا بحث تعلیق مطرح نبوده است.
کاهش لفاظی اسرائیلی‌ها
ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سیاستمداران اسرائیلی خواسته است لفاظی خود را درباره مسئله هسته‌ای ایران کاهش دهند و از برانگیختن این ترس که ایرانی‌ها ماهیت اسرائیل را تهدید می‌کنند، بپرهیزند.
 اولمرت به اعضای کادیما گفت:  معتقدم جهان و ما می‌دانیم با تهدید کنونی چگونه مقابله کنیم، اما نباید با لفاظی درباره ‌تهدید موجودیت خود برای جلب توجه بیشتر، موجبات گسترش ترس در جامعه را فراهم کنیم.
کد خبر 13613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز