همشهری ورزشی: گرچه پایان هفته گذشته برای بگوویچ از یاد رفته شبیه آغاز یک جشن بازگشت می‌نمود اما گذشت زمان همان‌طور که داغی یک بازگشت را به سردی استقبال رسانه‌ها تبدیل کرد، مخالفان حضور نشستن این مربی کروات روی نیمکت امید را هم به اجماعی اتفاقی رساند.

یک سوی این اجماع هیات‌مدیره فولاد بود که قاطعانه‌تر از رضاییان کار را بر کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال سخت می‌کرد؛ زمانی که عباس وردی‌نژاد، رئیس ‌هیأت‌مدیره فولاد خوزستان به همشهری ورزشی گفت: «هیأت‌مدیره باشگاه فولاد خوزستان به شدت با حضور وینگو بگوویچ در تیم امید مخالف است. ما با بگوویچ به توافق رسیده‌ایم و حتی او قبل از ترک ایران از باشگاه فولاد خوزستان پول گرفته است. وینگو سرمربی فولاد است و نمی‌تواند در تیم امید فعالیت کند.»

صحبت‌های وردی‌نژاد درست 24 ساعت پس از آن صورت گرفت که صفایی‌فراهانی انتخاب بگوویچ را غیرقانونی اعلام کرد و به سازمان ورزش هشدار داد که اگر چنین وضعی ادامه یابد، گریزی جز استعفا نیست تا به فاصله 24 ساعت حسن غفاری هم به او بپیوندد: «اظهارات صفایی از طرف دو، سه عضو منتخب فیفا در کمیته 6 نفره بوده است. ما صحبت‌های او را قبول داریم.»

مخالفت این دو نفر نه با بگوویچ، که بر سر حواشی انتخاب او بود. گرچه مصاحبه حسن غفاری با ایسنا آشکار می‌کند که مخالفت کمیته انتقالی با انتخاب بگوویچ، علاوه بر نحوه انتصاب او دلیل دیگری هم دارد: «من از طرف کمیته انتقال برای مذاکره با سیموئز مأمور شدم و از این مربی در مورد بازگشت به ایران سئوال کردم که سیموئز بدون آن که درخواست یا شرایطی را برای بازگشت به ایران مطرح کند، در اقدامی حرفه‌ای گفت که به دلیل بیماری دخترش و مشکلات شخصی نمی‌تواند به ایران بازگردد.»

 غفاری همچنین فاش کرد که او از طرف کمیته انتقالی مأمور مذاکره با سیموئز بوده است. سیموئز هم در گفت‌وگو با همین خبرگزاری گفته‌های غفاری را تأیید می‌کند و تصمیم کمیته انتقال را مایه افتخار خود می‌داند.

همه چیز از تمایل و قرارداد باشگاه فولاد با بگوویچ شروع شد. این سرمربی کروات بعد از انتخاب چندروزه نناد نیکولیچ و متعاقب آن عبداله ویسی، به یک‌باره کاندیدای اصلی حضور روی نیمکت فولاد شد.باشگاه فولاد و در راس آنها رضاییان و نواصرزاده ماموریت یافتند تا پس از توافق نهایی او را برای مربیگری «فولاد» آماده کنند.

وینگو بگوویچ به ایران آمد. توافقات بین او و مسئولان فولاد انجام شد و مرد کروات پس از توافق نهایی و حتی دریافت بخشی از مبلغ قراردادش و آسوده ساختن خیال مسئولان فولاد برای تسویه‌حساب به قطر رفت تا پس از گذراندن چند روز در کشورش و رسیدگی به امور شخصی سرانجام از اول بهمن‌ماه رسما به عنوان سرمربی فولاد کارش را آغاز کند، هرچند پس از آن ورق به گونه دیگری برگشت.

مسئولان کمیته المپیک تنها چند ساعت پس از توافق فولاد بگوویچ در حالی که با گزینه‌های زیادی برای تصدی مربیگری تیم امید بعد از کناره‌گیری سیموئز برزیلی صحبت کرده بودند، با یک چرخش کامل تمام توجه خود را روی وینگو بگوویچ متمرکز کرده و به یک‌باره اعلام کردند بگوویچ سرمربی تیم امید است و همه چیز برای حضور او در ایران و نشستن روی نیمکت این تیم مهیا است.

تنها چند ساعت پس از مطرح شدن نام بگوویچ به عنوان گزینه اصلی، کفاشیان در تمامی رسانه‌ها موضع کمیته المپیک را به طور رسمی عنوان و اعلام کرد کار بگوویچ برای تصدی تیم امید تمام شده اما ماجرا از این به بعد وارد مرحله جدیدی شد.


مسئولان فولاد شروع به موضع‌گیری و اعلام کردند با بگوویچ به توافق رسیده‌اند و حتی او درصدی از رقم قراردادش را هم دریافت کرده و سپس راهی کرواسی شده است. بنابراین او باید به تعهداتش در قبال این تیم جنوبی پایبند بماند.

مدیر برنامه‌های بگوویچ در پاسخ به واکنش فولادی‌ها می‌گوید: «واقعا تعجب می‌کنم چیزی به صورت رسمی وجود ندارد. درست است که توافقی صورت گرفته اما قرارداد وینگو با فولادی‌ها به طور رسمی ثبت نشده است. توافقی صورت گرفته، حال هم مسئولان فدراسیون و کمیته المپیک رضایت مسئولان فولاد را بعد از عقد قرارداد جلب خواهند کرد، پس جای نگرانی نیست.»

موضوع پایان یافته به نظر می‌رسد اما به یکباره صفایی‌فراهانی تهدید خود را علنی می‌کند و فقط تا پایان هفته به سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال مهلت می‌دهد تا اقدامات خود را با کمیته شش‌نفره درخصوص بگوویچ هماهنگ کنند.


فراهانی می‌گوید: «ظاهرا دوستان نمی‌خواهند همکاری کنند و دوست ندارند با تعامل مسائل فوتبال حل شود. نمی‌دانم چرا باید مسائل به این شکل پیچیده شود. در جلسات گذشته کمیته بر سر مسائل و سیاست‌های مختلف بحث کردیم، حتی در مورد سرمربی جدید تیم امید، اما ناگهان بدون نظرخواهی و تصمیم کمیته شش‌نفره بگوویچ معرفی می‌شود.

 این موضوع برای من به عنوان رئیس کمیته، قابل‌ درک نیست و نمی‌توانم آن را بپذیرم. اگر اوضاع به این شکل پیش برود، شاید مجبور شوم زودتر از پایان ماموریت موقتم در فوتبال، مجددا از فوتبال جدا شوم. این شرایط به نفع فوتبال نیست.

اگر اینطور باشد، تا پایان هفته جاری استعفا می‌دهم چراکه نمی‌توانم تحمل کنم مسئولیت فوتبال روی دوش این کمیته شش‌نفره باشد اما افرادی از خارج تصمیمات جدیدی بگیرند.»

درست پس از اولتیماتوم صفایی‌فراهانی، رئیس هیات‌مدیره فولاد در تماس با رضاییان از او می‌خواهد بگوویچ را به فولاد بازگرداند. در این بین وینگو بگوویچ بامداد سه‌شنبه وارد تهران شد تا در جلسه‌ای با مسئولان کمیته المپیک و متعاقب آن فولاد تکلیف خود را برای کار در ایران مشخص کند.

داستان تعلیق گویا همچنان ادامه دارد، با این تفاوت که دوگانه دادکان / سازمان ورزش
 به دوگانه‌ای از جنس دیگر – صفایی/ سازمان ورزش – تبدیل شده.محتمل‌ترین اتفاق‌های روزهای آینده، انتخاب یک مربی جدید برای تیم امید است. چه اگر سازمان بتواند در مقابل انتقادهای فراهانی دوام بیاورد، از تصمیم هیأت‌مدیره فولاد گریزی نیست، گرچه راضی کردن فراهانی به ابقای بگوویچ به اندازه برگرداندن سیموئز نشدنی به نظر می‌رسد.

شاید از همین رو است که علی کفاشیان دبیر کل کمیته المپیک در مصاحبه با مهر استخدام یک مربی جدید برای تیم امید را محتمل می‌داند:«اگر فدراسیون فوتبال نتوانست بگوویچ را به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید استخدام کند، قطعاً مربی دیگری جای وی را خواهد گرفت که هیچ بعید نیست ایرانی باشد.»

بن‌بست روابط سازمان و صفایی‌فراهانی که بر سر انتصاب بگوویچ برای تیم امید شکل رسمی به خود گرفت، گویا با اشتباه بگوویچ در مذاکره با مسئولان فولاد قبل از گفت‌وگو با مدیران فدراسیون و کمیته المپیک قابل حل به نظر می‌رسد.کلید این قفل شاید مخالفت هیأت‌مدیره باشگاه فولاد با سرمربیگری وینگو در تیم امید باشد که در این صورت هم صفایی به خواسته خود یعنی عدم انتصاب بگوویچ راضی می‌شود و هم سازمان از این بن‌بست رها.پس آیا می‌توان امیدی به سرمربیگری وینگو در تیم امید داشت؟ کلید ماجرا؛ انتصاب یک ایرانی در تیم امید است.

کد خبر 13566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز