بعد از سخنرانی باراک اوباما درباره خاورمیانه و تاکید بر اینکه اسرائیل باید مرزهای سال 1967 را به‌عنوان مرزهای 2کشور فلسطین و اسرائیل بپذیرد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت این خواسته را رد کرد.

حسین رویوران

 درباره ماهیت اختلاف نظر واشنگتن‌ و تل‌آویو و موضوع مرزهای 1967 با حسین رویوران، معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • اختلاف نظر اخیر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مسئله فلسطین و مرزهای 1967 اختلافاتی جدی است یا صوری؟

تصور من این است که اختلافات جدی است چرا که ایالات متحده همیشه منطقه 1967 را منطقه‌ای اشغالی می‌داند؛ امروز منافع واشنگتن در منطقه به‌علت حمایت از اسرائیل با مشکلات جدی مواجه شده و از این رو، به‌دنبال حل این مشکل براساس طرح 2 دولت است و حتی این طرح اوباما بسیاری از مسائل را درنظر گرفته است؛ اول اینکه می‌گوید دولت فلسطینی خلع سلاح شده و دوم مسئله تبادل اراضی. مسائلی از این قبیل نشان از آن دارد که آمریکا به‌دنبال حل موضوع اما با رعایت بسیاری از مسائل و دغدغه‌های امنیتی اسرائیل است. اما آمریکا در این زمینه با چالش‌هایی مواجه است؛ از یک سو، باید چالش‌های موجود در روابط خاورمیانه‌ای خود را حل و فصل کند و از سوی دیگر آمریکا ضامن امنیت و حامی اصلی و هم‌پیمان اسرائیل است. از این رو، ایالات متحده نمی‌تواند به‌گونه‌ای عمل کند که در تعارض با سیاست‌های اسرائیل باشد، بنابراین آنچه وجود دارد ماهیت حقیقی دارد اما تضادی کامل نیست بلکه تضادی بخشی است میان دو طرف و همبستگی در بخش‌های دیگر.

  • علت تغییر موضع ایالات متحده در برهه کنونی درباره مسئله فلسطین چیست؟

سیاست‌های آمریکا، عملگرایانه است؛ یعنی این کشور همواره براساس شرایط، منافع خود را تعریف می‌کند. در آمریکا ما شاهد سیاست ایدئولوژیک و غیرقابل انعطاف نیستیم. واشنگتن در این زمینه در خاورمیانه بحث عراق را داشت که جمع‌بندی‌اش از این کشور، این بوده که آنچه در عراق اتفاق افتاد و واقعا آمریکا را به چالش کشید، برمی‌گردد به این واقعیت که بخشی از تضاد جامعه با ایالات متحده و عملیات علیه آن برخاسته از بحث اشغال عراق نیست بلکه برمی‌گردد به نوع سیاست‌های خاورمیانه‌ای واشنگتن به‌ویژه در ارتباط با بحث فلسطین. یعنی بحث فلسطین بحثی جدی است و به همین دلیل نوع رفتار آمریکا، مشکلاتی برای آن ایجاد کرده و در نهایت واشنگتن در حال حاضر اینها را مبنای بسیاری از فعالیت‌های جدید خود قرار می‌دهد. بیداری کنونی در منطقه هم عامل دیگری است که تحولاتی را در منطقه رقم می‌زند. اکنون بحث حل مشکلات خاورمیانه یک نیاز و اولویت برای آمریکاست؛ چراکه بخشی از منافع این کشور در منطقه دچار تهدید شده است. یکی از محورهای تضاد جوامع با آمریکا در حوزه بیداری، بحث حمایت این کشور از اسرائیل است، بنابراین واشنگتن به‌دنبال خاتمه‌بخشیدن به بحران خاورمیانه است تا به‌نوعی از این شرایط خارج شود.

  • تاکید اوباما بر مرزهای 1967 آیا به معنای برچیده شدن شهرک‌های یهودی‌نشین است یا به معنای عقب نشینی اسرائیل به مرزهای 1967؟

نه، به معنای دقیقا بازگشت به این مرز نیست؛ چراکه اوباما زمانی که از مرزهای 67 صحبت می‌کند، می‌گوید بازگشت به مرزهای 67 با امکان مبادله؛ یعنی اینکه برای تعیین مرزها با هم گفت‌وگو کنید و این نشان‌دهنده این واقعیت است که آمریکا بسیاری از دغدغه‌های اسرائیل را درنظر گرفته و این کار را انجام می‌دهد.

کد خبر 135605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز