شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نشست این سازمان با اعضای وزارت تعاون برای ورود تعاونی‌ها به بورس خبر داد اما در عین حال تاکید کرد؛ هنوز هیچ توافقی در این باره انجام نشده است.

بورس

به گزارش همشهری، ورود شرکت‌های تعاونی به بورس که مدت‌هاست به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده، و وزیر تعاون هرازگاهی برای این موضوع به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تازد، به موضوع مشترک وزارت تعاون و سازمان بورس تبدیل شد و روز چهارشنبه نشست مشترکی برای حل و فصل این موضوع برگزار شد.هرچند سازمان بورس تلاش می‌کند به‌گونه‌ای موضوع ورود تعاونی‌ها را به بورس را حل کند اما به‌نظر نمی‌رسد، ساختار بازار سرمایه با ورود تعاونی‌ها به بورس منطبق باشد؛ چرا که حق رای هر فرد در تعاونی‌ها متناسب با میزان دارایی‌اش سنجیده نمی‌شود و هر حق رای افراد در تعاونی‌ها ساختاری کاملا متفاوت با شرکت‌های سهامی عام دارد.

این موضوع مدت‌هاست محل مناقشه وزارت تعاون و سازمان بورس است تا اینکه در روز چهارشنبه سازمان بورس و اوراق بهادار برای رفع اختلاف‌ها پیشقدم شد و با برگزاری نشستی از مسئولان وزارت تعاون دعوت کرد تا با کارکرد‌های بورس آشنا شوند. در این نشست که با حضور عبدالمجید غریب رضا معاون وزیر تعاون برگزار شد دو طرف به ارائه نظرات خود پرداختند. بر همین اساس علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری در باره نتایج این جلسه گفت: براساس توافق اولیه قرار شد 2 نشست ویژه برگزار شود که در نشست اول اعضای وزارت تعاون با کارکرد‌های بورس و سازوکار بازار سرمایه آشنا شدند و سپس در نشست دوم که در وزارت تعاون برگزار خواهد شد سازمان بورس با نحوه فعالیت وزارت تعاون آشنا خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نشست در نهایت منجر به تشکیل بورس ویژه برای تعاونی‌ها خواهد شد یا خیر گفت: هنوز برای اظهارنظر در این باره زود است و پاسخ به اینکه آیا اساسا ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه شدنی است را بعد از نشست دوم می‌توان گفت. اما به‌طور کلی تا شناخت دوطرف کامل نشود نمی‌توان در این‌باره اظهارنظری کرد.

احتمال ایجاد تابلوی ویژه تعاون

اما معاون وزیر تعاون در مورد برگزاری درباره برگزار این نشست به مهر گفت: امکان ایجاد یک تابلوی جداگانه برای بخش تعاون نیز وجود دارد. عبدالمجید غریب رضا گفت: در این نشست مباحث مختلفی ازجمله امکان ایجاد یک تابلوی جداگانه برای تعاونی‌ها و همچنین فعالیت بخش تعاون در تابلوهای موجود بورس مطرح و بررسی می‌شود.غریب رضا با تاکید بر ادامه برگزاری این نشست‌ها و جلسات برای توجیه کردن ورود تعاونی‌ها به بورس و آشنایی هرچه بیشتر بورس با تعاون، گفت: جدا از توجیه شدن بورسی‌ها برای لزوم ورود تعاونی‌ها به بورس، از لحاظ شکلی و معاملاتی نیز بحث‌هایی مطرح می‌شود. وی گفت‌وگو درباره نحوه عرضه سهام تعاونی‌ها و انجام معاملات را از بخش‌های دیگر مذاکره اعلام کرد و افزود: فراهم کردن شرایط ورود بخش تعاون به بورس و گسترش فعالیت‌های تعاونی در کشور از سیاست‌های وزارت تعاون است.

او با اشاره به اینکه در این خصوص هنوز در اول راه قرار داریم، گفت: مسلما نیاز است تا اقدامات و بسترسازی‌های فراوانی انجام شود تا بتوان شرایط ورود تعاونی‌ها به بورس را فراهم کرد.
معاون وزیر تعاون با بیان اینکه در شرایط فعلی برخی شرایط بورس با فعالیت تعاونی‌ها انطباق ندارد، گفت: در حال حاضر همین قدر که بستر حضور تعاونی‌ها در بورس فراهم شود می‌تواند راه را برای آینده باز کند ضمن اینکه تلاش می‌شود تا در قالب برنامه پنجم توسعه این موضوع محقق شود.

کد خبر 135596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز