گروه شهری: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعضای شورای شهر قم عبور مونوریل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) را غیرقانونی اعلام کردند.

سید مجید فارغیان قمی، عضو شورای شهر قم در گفت‌وگو با همشهری گفت: در جلسه هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در روز دوشنبه برگزار شد، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله علی اکبر مسعودی‌خمینی و دیگر اعضای جامعه مدرسین نسبت به عبور مونوریل قم از فراز حرم حضرت معصومه(س) انتقاد کرده و با این طرح مخالفت کردند.
به گفته این عضو شورای شهر قم، حرم حضرت معصومه(س) بخش اساسی هویتی شهر قم است؛ حتی با صرف‌نظر از کمک‌های دولت به شهرداری قم اعضای شورای شهر قم با عبور مونوریل از فراز حرم مطهر حضرت معصومه(س) مخالف هستند.

فارغیان با اشاره به کارشناسی‌های انجام‌شده در این باره گفت: ما نمی‌توانیم هویت شهر قم را از بین ببریم. چرا که از دیدگاه شهرسازی و دید منظر، مونوریل قم تنها خیابان گنبد نمای قم را از بین می‌برد و اصرار شورای شهر برای مخالفت با این طرح از منظر علمی قابل اثبات است.پیش از این نیز تنی چند از اعضای شورای شهر با این طرح مخالفت کرده بودند. از سوی دیگر عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر مونوریل قرار باشد روی سطح در مقابل حرم حضرت معصومه(س) عبور کند، ساخته نشود بهتر است.

به گزارش شبکه خبری قم، آیت‌الله علی اکبر مسعودی‌خمینی، درباره عبور مونوریل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) گفت: من تاکید می‌کنم که مونوریل باید با رسیدن به حرم حضرت معصومه‌(س) از زیر سطح عبور کند و اگر قرار باشد از مقابل حرم حضرت معصومه(س) عبور کند ساخته نشود بهتر است. تولیت سابق حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: من در مراسم تودیع تولیت حرم حضرت معصومه (س) نیز گفتم که به هیچ وجه مونوریل نباید از مقابل حرم حضرت معصومه(س) عبور کند و چنانچه من زمانی موافق عبور از مقابل حرم حضرت معصومه‌(س) بودم، امضای خود را پس می‌گیرم.

وی با اشاره به موافقت برای عبور مونوریل از زیر سطح بیان کرد: زمانی که من تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) را برعهده داشتم بحث‌هایی درباره عبور مونوریل در مقابل حرم صورت گرفت که با بحث‌های صورت‌گرفته و توافقات انجام شده مقرر شد مونوریل در مقابل حرم حضرت معصومه (س) از زیر سطح عبور کند. آیت‌الله مسعودی خمینی که 17 سال تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه (س) را برعهده داشته ادامه داد: پس از ماسم تودیع و معارفه، تولیت جدید نیز در مجمعی که برگزار شد با عبور مونوریل از زیر سطح موافق بود. این در حالی است که با وجود مخالفت مدیریت شهری قم با اجرای مونوریل قم از فراز حرم مطهر حضرت معصومه(س) از ابتدای هفته جاری عملیات اجرای این پروژه با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آغاز شده است.

از بین رفتن نمای حرم

از سوی دیگر،‌ به گزارش شبکه خبری قم، حجت‌الاسلام علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس نیز درباره پروژه مونوریل شهر قم، آثار و مشکلات عبور مونوریل از روبه‌روی آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) گفت: نخستین تاثیرعبور مونوریل از روبه‌روی حرم از بین رفتن فضای روحانی و مقدس این آستان است و نمای حرم نیز از بین می‌رود.

کد خبر 135298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز