راستش را بخواهید من از امتحان بدم نمی‌آمد. روزهای امتحان روزهای دیگری بودند، مخصوصاً امتحاناتی که بعد از آن تعطیلات تابستان آغاز می‌شد.

602

صبح‌های زود باید بیدار می‌شدیم تا درس بخوانیم. خنکای صبح را دوست داشتم...روزهای کمی پر اضطرابش را هم دوست داشتم. اما خوب، امتحان با کمی آکنه و جوش همراه بود. کمی دل درد هم اضافه کن! خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنند برای داشتن انرژی باید شکلات و شیرینی خورد تا مغز بهتر کار کند اما کارشناسان تغذیه نظر دیگری دارند.نازنین نعمتی، کارشناس تغذیه در این‌باره گفتنی‌های جالبی دارد:

واقعاً در زمان امتحان باید رژیم غذایی خاصی داشته باشیم؟

بله با نزدیک شدن فصل امتحانات، نوع تغذیه بسیار اهمیت پیدا می‌کند. تغذیه می‌تواند در کاهش اضطراب و همچنین سرگیجه و تهوع تأثیر داشته باشد. مواد کافئین‌دار مثل قهوه، شکلات، چای پررنگ و نوشابه‌های گازدار جزو خوردنی‌های اضطراب‌زا هستند. بهتر است برای کاهش اضطراب در زمان امتحان، از خوردن این مواد پرهیز و به جای آنها از نوشیدنی‌های تازه مثل آب‌پرتقال استفاده شود.

اضطراب عامل مهمی در بی‌اشتهایی است. دانش‌آموزان حتماً باید بر این حس غلبه کنند و غذاهای مناسب بخورند وگرنه دچار مشکل خواهند شد.در زمان امتحان، در وعده‌های غذایی گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات بسیار مهم هستند. میوه‌ها، غلات، لبنیات و میزان کمی چربی می‌توانند جایگزین مواد شیرین شوند.

خیلی از ما موقع امتحان به خاطر دلشوره صبحانه نمی‌خوردیم. الان هم دانش آموزان میلی به خوردن صبحانه ندارند...

صبحانه در زمان امتحان بسیار مفید است... دانش‌آموزان نباید به خاطر اضطراب امتحان از خوردن صبحانه فرار کنند.صبحانه می‌تواند کمی تغییر کند تا اشتهای آنها را برانگیزد. مثلاً خوردن عدسی، تخم‌مرغ یا گردو در صبحانه، در زمان امتحان مفید است.

خیلی از نوجوانان زمان امتحان به تنقلات‌رو می‌آورند؛ در این‌باره چه نظری دارید؟

بله، بسیاری از دانش‌آموزان هنگام خواندن درس تنقلات می‌خورند که این کار بسیار خطرناک است، چون این مواد پرچرب هستند و باعث کاهش احساس گرسنگی در فرد می‌شوند و دانش‌آموزان خوردن وعده‌های اصلی را از دست می‌دهند. این مواد در بدن مشکلات گوارشی و یبوست هم ایجاد می‌کنند.بهتر است به جای تنقلات، از میوه‌های تازه استفاده شود؛‌ ویتامین موجود در این میوه‌ها بسیار مفید است.

یک ماده مهم در زمان امتحان لسیتین است، این ماده در گردو، کشمش، انجیر، بادام، جوانه گندم،‌ محصولات سویا و مواد سبوس‌دار وجود دارد. بحث میان‌وعده‌های مغذی و مقوی بسیار مهم است. برای میان‌‌وعده‌ها می‌توان از نان و پنیر و گردو و عسل یا کیک ساده با شیر و میوه استفاده کرد.شام بهتر است سبک باشد و از خوردن شام سنگین و پرچرب پرهیز شود.در زمان امتحان بهتر است دانش‌آموزان از رژیم‌های خاص غذایی بپرهیزند.

بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند فرزندانشان در زمان امتحان باید شکلات یا شیرینی بیشتر استفاده کنند. این باور غلط است و این مواد سبب اسهال یا یبوست می‌شود.مصرف زیاد آب تا حد زیادی باعث کاهش اضطراب می‌شود. پس دانش‌آموزان تا می‌توانند آب بنوشند.

کد خبر 135170

برچسب‌ها