سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

لادن نصیری: تو اشتباه می‌کنی! ساکت باش! دست بردار! از تو متنفرم. اینها جملاتی هستند که گاه افراد خانواده زمانی ‌که دعوا می‌کنند، به‌کار می‌برند.

 اما دقیقاً نمی‌توان گفت فرزندان این‌گونه مواقع چه باید بکنند. ممکن است عصبانی، خشمگین یا حتی غمگین شوند اما تنها خواسته آنها این است که دعوا خاتمه یابد.


 زمانی ‌که والدین با یکدیگر دعوا می‌کنند، وضعیت مناسب و مطلوب نخواهد بود اما به یاد داشته باشید حتی افرادی که به یکدیگر عشق می‌ورزند نیز  بعضی اوقات با هم جدال می‌کنند، دعوا کردن آنها دلیل بر دیوانگی آنها یا حتی جدا شدنشان از یکدیگر نیست.


طبیعتاً افرادی که با هم زندگی می‌کنند در بعضی موارد با یکدیگر تفاهم ندارند و این باعث می‌شود که گاهی نسبت به هم بداخلاق شوند. آخرین باری را که با خواهر و برادرتان دعوا کردید، به یاد بیاورید. مطمئناً از گفتن آن چیزهایی که به زبان می‌آورید منظوری نداشتید و در پایان نیز با هم آشتی کردید.

 عین همین مسأله در مورد والدین شما صادق است. اگر هنگام دعوای پدر و مادرتان، ناراحت می‌شوید، سعی کنید در مورد احساساتتان با آنها صحبت کنید. اغلب، والدین متوجه نیستند که بحث و منازعه آنها شما را برآشفته می‌کند و اگر شما به آنها بگویید که در این مورد نگران هستید، سعی می‌کنند بحث را خاتمه دهند یا حداقل برایتان توضیح دهند که علت اختلاف چیست.


 والدین شما نیز زمانی به سن شما بوده‌اند اما ممکن است، فکر کنید آنها شما را درک نمی‌کنند ولی واقعاً این‌طور نیست. باید بدانید که آنها نمی‌خواهند مشکلی برای شما به‌وجود آید، آنها مراقب شما هستند اما گاهی مشکل می‌توانند نقطه نظرات شما را درک کنند. وظیفه والدین مراقبت و حفظ امنیت فرزندان است تا زمانی‌ که بتوانند از خودشان مراقبت کنند.


فرزندانی که با والدین‌شان نزاع می‌کنند، اغلب یاد می‌گیرند که در نهایت با آنها کنار بیایند. در واقع بهترین روش آن است که بچه‌ها با والدین‌شان در مورد احساسات و آنچه برایشان مهم است صحبت کنند.


به یاد داشته باشید تحقق این امر وقت و حوصله بسیاری را می‌طلبد. صحبت کردن با والدین به‌جای داد و فریاد کردن، باعث می‌شود آنها به‌راحتی به صحبت‌های شما گوش دهند، به‌علاوه شما  احترام آنها را نگه داشته و یاد می‌گیرید که چگونه با آنها به تفاهم برسید.


 در هنگام دعوا کردن بهترین کار خونسرد بودن است. اگر خشم و عصبانیت خود را در هنگام دعوا بیشتر نشان دهید، شخص طرف دعوا سعی می‌کند شما را بیشتر عصبانی کند. در این‌گونه مواقع سعی کنید راه حلی بیابید که مشکلات و اختلافات را حل کند تا دیگر تکرار نشود. به عنوان مثال اگر شما بر سر استفاده از کامپیوتر با برادرتان اختلاف دارید، یک جدول زمان‌بندی رسم کنید تا همه بتوانند از کامپیوتر استفاده کنند.


اگر خیلی عصبانی هستید به اتاقتان بروید و با مشت به بالشتان بکوبید، بیرون بروید و اطراف منزل گردش کنید یا این‌که به ورزش مورد علاقه‌تان بپردازید.


علاوه بر اینها می‌توانید در یک مکان آرام استراحت کنید، تا 10 بشمارید و چندین بار نفس عمیق بکشید وقتی به حالت عادی برگشتید با کسی که شما را ناراحت کرده، صحبت کنید. احتمالاً بعد از آن احساس خوبی خواهید داشت و نسبت به قبل خودتان را بهتر کنترل می‌کنید.


گاهی اوقات والدین شما ممکن است برای حل مشکلاتشان با یک مشاور و یا روان‌شناس مشورت نمایند و از نصایح آنها جهت خاتمه دعوا استفاده کنند.


همیشه بازداشتن افراد خانواده از دعوا کردن کار آسانی نیست اما با همکاری گروهی این کار شدنی است.


منبع: Ridshealth.org

کد خبر 13480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز