یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

محمدصادق الحسینی*: غرب با استراتژی توقف یا انحراف انقلابات مردمی مدیریت رسانه‌ای را در منطقه خاورمیانه به‌دست گرفته است.

شبکه الجزیره

شبکه الجزیره با شعار انعکاس رای موافق و مخالف آغاز به‌کار کرد ولی در حال حاضر تبدیل به شبکه‌ای ضد‌انقلاب‌های مردمی منطقه شده است. شاهدیم که در مقابل قضیه بحرین نه تنها سکوت رسانه‌ای پیشه کرده بلکه اخبار مربوط به این کشور را تحریف می‌کند.
استراتژی جدید شبکه خبری الجزیره از کشور لیبی و جنگ نفت شروع و عملا به‌صورت رسمی وارد بازی جدید رسانه‌ای غرب در منطقه شد طوری که می‌توان گفت اساسا الجزیره همان بی‌بی‌سی انگلیسی به زبان عربی است که برای سرمایه‌گذاری جهت دمکراتیزه کردن جهان اسلام و عرب تاسیس شده است. عواملی در داخل کشور قطر به‌دنبال اهداف دیگری در مدیریت الجزیره هستند.

برنامه اصلی این عده که امروزه بر سیاست کلی کشور قطر تسلط یافته‌اند جهت‌دهی تفکرات جوانان منطقه به سمت لیبرالیسم بود، اما با بیداری اسلامی در منطقه روبه‌رو شده‌اند. به همین دلیل شبکه الجزیره در پوشش خبری تحولات خاورمیانه تمامی امکانات خود را برای ایجاد غوغا متمرکز کرده است و سیاست دوگانه این شبکه کاملا در پوشش اخبار تحرکات مردمی در 2 کشور بحرین و سوریه مشهود است.

در کشور سوریه شبکه الجزیره با سوار شدن بر موج مطالبات مردمی که البته مشروع است و سوق آنها به سمت تمرد مسلحانه سعی دارد به بشار اسد فشار وارد کند. در این راستا یکی از وزرای قطری و اماراتی به نمایندگانی از طرف آمریکا به بشار اسد رئیس‌جمهور کشور سوریه گفته‌اند در صورتی که با جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه و جنبش‌های فلسطینی را از سوریه اخراج کند از پوشش مستقیم اپوزیسیونی که از خارج مدیریت می‌شود دست برخواهند داشت.

از سوی دیگر، غربی‌ها در کشور بحرین با حمایت از سرکوب مردمی سعی در جلوگیری از انتشار اخبار داشته‌اند تا مانع انتقال اعتراضات به کشورهای دیگر شوند. با این اوصاف این عدم‌پوشش خبری از سوی شبکه‌های بی‌بی‌سی، سی ان ان و الجزیره توطئه‌ای برای مدیریت انقلابات مردمی در منطقه است و در مورد کشور تونس و مصر نیز باید گفت که اختیار امور از دست رسانه‌های آنها خارج شده است. آمریکا با تشکیل مدیریت بحران در منطقه نقش اول را برای شبکه‌های خبری تحت سلطه‌اش طراحی کرده تا با جنگ نرم بتواند انقلابات مردمی را متوقف یا منحرف کند و با استراتژی سکوت خبری در برخی کشورها و پررنگ‌سازی‌ اخبار در برخی دیگر از کشورها بتواند در جبهه‌ای واحد انقلابات مردمی را مدیریت بحران کرده و از انتشار آن به سایر نقاط جلوگیری کند.

*کارشناس مسائل خاورمیانه

کد خبر 134344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز