سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

قطعنامه 598 در 27 تیر 1367 از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد، اما نظامیان عراقی در یک یورش سازمان یافته، تجاوزات خود را در جنوب و غرب کشور به منظور تصرف مجدد مناطق آزاد شده ایرانی آغاز کردند.

 به گزارش گروه سیاسی  روزنامه همشهری در این زمینه می توان به اقدام مشترک عراق با سازمان منافقین اشاره کرد. به محض صدور فرمان لازم، نیروهای سازمان منافقین خط مرزی را درنوردیده و با استفاده از خودروهای وانت که روی آنها مسلسل های سنگین نصب شده بود و همچنین با استفاده از نفربرهای زرهی و زره پوش های چرخدار روسی و فرانسوی (PMP1)، بنهارد و (PTR60) پیش روی مکانیزه سریع خود را آغاز کردند.

پیش روی سریع و اولیه نیروهای منافقین به این دلیل بود که تا تنگه پاتاق در عمق 20 کیلومتری خاک ایران هیچ نیرویی به جز توپخانه ارتش در تنگه وجود نداشت. هواپیماهای جنگنده میگ بیست و سه و میراژ اف- یک عراقی به منظور حفاظت از نیروهای عمل کننده در برابر دخالت احتمالی نیروی هوایی ایران، اقدام به پروازهای گشتی مسلحانه و برقرار کردن پشتیبانی هوایی نزدیک کردند. پیش روی اولیه سبب شد تا این نیروها به عنوان یک نیروی کاملاً غافلگیرکننده و قوی به پیش روند و به شهر اسلام آباد واقع در یکصد کیلومتری خط حرکتشان دست یابند.

 آنها نیروهای موجود در این شهر را غافلگیر و پادگان ها و مناطق حساس این شهر را ظرف چند ساعت به اشغال خود درآوردند. پس از آن نیز برای فتح تهران به سمت کرمانشاه حرکت کردند.

یکی از یگان های سپاه که از جنوب وارد منطقه شده بود، خود را به فرودگاه اضطراری واقع در شرق اسلام آباد، ابتدای جاده اسلام آباد- خرم آباد رساند و در این محل عقبه منافقین را مسدود کرد. در پی آن رزمندگان در شرق تنگه «چهار زبر» واقع در 35کیلومتری غرب کرمانشاه، راه را بر آنان بسته و به این وسیله درگیری میان دو طرف آغاز شد.

عملیات مرصاد در تاریخ 5 مرداد 67 و با رمز مبارک «یا علی(ع)» به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند غرب آغاز شد. رزمندگان اسلام در حدود 35 کیلومتری شهر باختران راه را بر ستون های منافقین بستند. جاده باختران- اسلام آباد در همان لحظات اولیه انباشته از ادوات سنگین سوخته مهاجمان شد.

رزمندگان پس از تغییر مواضع دشمن در یک حرکت تاکتیکی که باعث گمراهی منافقین شد، شبانه شهر اسلام آباد را تخلیه و اقدام به عقب نشینی کردند. منافقین به امید تداوم عملیات موسوم به «فروغ جاویدان» پیش روی مجدد خود را به سوی شهر آغاز کردند.

 پس از آن رزمندگان در حالی که تبلیغات دشمن در اوج خود قرار داشت با هلی برد توسط هلی کوپترهای هوانیروز در جاده کرند و تنگه پاتاق عقبه منافقین را مسدود و ارتباط آنها را قطع کردند. منافقین در زیر تهاجمات و ضربات سهمگین رزمندگان طعم تلخ شکست را چشیدند و تلفات و خسارات سنگینی به آنها وارد آمد و شهر اسلام آباد بعدازظهر همان روز پاکسازی شد.

تعداد زیادی از منافقین در عقب نشینی به طرف تنگه پاتاق در محاصره رزمندگان گرفتار شدند. برخی از آنان دست به خودکشی می زدند؛ عده ای توسط مسئولان و سرتیم های خود به رگبار مسلسل بسته می شدند و عده ای سرگردان در کوهپایه های اطراف به اسارت مردم درآمدند. کشته های دشمن در این عملیات بیش از چهار هزار نفر برآورد شد و شکست در این عملیات همچون پتکی بر بقایای گروهک در درون شهرها فرود آمد.

کد خبر 1342

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز