سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: فاز سوم بورس نفت با عرضه بنزین در بورس کالا کلید خورد اما به‌دلیل اختلاف قیمت بین خریدار و فروشنده هیچ بنزینی به فروش نرسید و بورس کالا در نخستین گام ناکام ماند.

بورس کا لا

با وجود آنکه محمود احمدی‌نژاد 12 فروردین ماه را آخرین مهلت راه‌اندازی نهایی بورس نفت اعلام کرده بود، اما هنوز خبری از عرضه نفت خام و تشکیل بورس نفت به گوش نمی‌رسد. به گزارش همشهری، ماجرای تاسیس بورس نفت به مثنوی هفتادمن کاغذ تبدیل شده این روز‌ها بار دیگر گرفتار اما و اگر شده و از گوشه و کنار خبر می‌رسد که موضوع باز کردن حساب مشترک ارزی بین بورس کالا و وزارت نفت عمده‌ترین دلیل تاخیر در تاسیس این بورس است و وزارت نفت به‌عنوان عرضه‌کننده هنوز حاضر نیست نفت خام را در بورس عرضه کند.

مسئولان وزارت نفت مانند همیشه از موضع بالا صحبت می‌کنند و معتقدند درآمد‌های ناشی از فروش نفت در بورس کالا باید به حسابی فقط به نام وزارت نفت ریخته شود اما انجام معاملات در بورس کالا وطی مراحل مالی آن نیاز به حساب مشترکی در این زمینه دارد.
به این ترتیب بورس کالا که یکی از متولیان اصلی راه‌اندازی بورس نفت است بار دیگر گرفتار تعلل‌های وزارت نفت شده است و با وجود آنکه قرار بود پس از 6 سال بورس نفت ایران 12 فروردین ماه با عرضه نفت خام در کیش راه‌اندازی شود اما اکنون به یک سراب و‌ رؤیا تبدیل شده که گمان نمی‌رود به این زودی‌ها طلسمش باطل شود.

بر همین اساس روز گذشته نیز فاز سوم راه‌اندازی بورس نفت با عرضه بنزین در بورس کالا آغاز شد اما این محصول به‌دلیل اختلاف قیمت عرضه‌کننده و خریدار مبادله نشد. قرار بود پس از عرضه بنزین زمینه عرضه نفت خام در بورس فراهم شود. دیروز علی اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالای ایران که پس از مدت‌ها در آستانه برگزاری مجمع عمومی این شرکت در میان خبرنگاران سخن می‌گفت اعلام کرد: با تصویب هیات دولت راه‌اندازی بورس نفت ایران در 3 فاز از طریق بورس کالای ایران دنبال شد که در مرحله اول در بهمن ماه 86 با آغاز معاملات فراورده‌های نفتی فاز اول آن آغاز شد و در آبان ماه سال 88 نیز با آغاز معاملات بین‌المللی فراورده‌های نفتی در کیش فاز دوم آن نهایی شد. وی افزود: اکنون با آغاز عرضه بنزین صادراتی در بورس کالا فاز سوم راه‌اندازی بورس نفت شکل می‌گیرد و پس از آن با عرضه نفت کوره و سپس نفت خام مراحل راه‌اندازی بورس نفت به اتمام می‌رسد.

بورس کالا فرا بورسی می‌شود

مدیرعامل بورس کالا در ادامه از عرضه سهام شرکت بورس کالای ایران در فرا بورس خبر داد و گفت: با هماهنگی به عمل آمده با سازمان و بورس و فرابورس قرار است در آینده‌ای نزدیک سهام بورس کالا در فرابورس عرضه شود و امکان دادوستد پیدا کند. وی همچنین از برگزاری مجمع عمومی این شرکت در روز 20 اردیبهشت خبر داد و گفت: در مجمع عمومی بورس کالا سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع از 10 میلیارد به 20 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. هاشمیان در باره سود سال مالی 89 شرکت بورس کالا گفت: پیش‌بینی سود سال 89 مبلغ 70 تومان است که در نظر داریم از این میزان 10 درصد را تقسیم کنیم و مابقی منابع را صرف افزایش سرمایه و اعطای سهام جایزه به سهامداران کنیم که درصورت تصویب مجمع عملیاتی خواهد شد.مدیرعامل بورس کالا همچنین از موافقت وزیر صنایع با عرضه سنگ آهن در بورس کالا خبر داد و گفت: 2 سال است بورس کالا به‌دنبال ورود سنگ آهن و عرضه آن است. بر همین اساس روز گذشته وزیر صنایع و معادن با عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا موافقت کرد و این کالا در سال‌جاری در بورس عرضه می‌شود.

دلایل ‌فروخته نشدن نخستین محموله بنزین در بورس

رئیس اداره بررسی اقتصادی و قیمت‌گذاری شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در باره فروخته نشدن نخستین محموله بنزین صادراتی گفت: اگر خریداران خواهان کاهش قیمت به‌صورت غیرواقعی باشند، ما این قیمت‌ها را نمی‌پذیریم. محمد رضا شادمانی در گفت‌وگو با فارس گفت: مهم‌ترین مسئله برای شرکت ملی پخش، حفظ منافع ملی است، بنابراین اگر خریداران خواهان کاهش قیمت به‌صورت غیرواقعی باشند، ما عرضه نخواهیم کرد. وی با تأکید بر اینکه اگر خریداران به صورت واقعی وارد شوند ما مجدد عرضه می‌کنیم، بیان کرد: این مسئله که قیمت گران است درست نیست زیرا قیمت فعلی یعنی 1041 دلار که به 1036 دلار کاهش یافت قیمت پایه است و قیمت واقعی مشخص نیست تا زمان تحویل محموله.

کد خبر 134126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز