علیرضا دبیر* به گمان من، اگر قرار باشد یکی از عینی‌ترین و مشخص‌ترین نشانه‌های واگذاری امور به مردم و مشخصا «مردم‌سالاری دینی» را پیش چشم دیگران قرار دهیم؛ «شوراها» می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

علیرضا دبیر

 شوراها به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، همان فرصت بزرگی هستند که سلیقه‌ها، آرا و اندیشه‌های متنوع را در کنار هم و حول هدف واحدی به نام «خدمت» جمع می‌‌کنند. نهادی که محصول انتخاب و ر‌أی مستقیم مردم بوده و زمینه مشارکت آنها در اداره امور زندگی‌شان را به شکلی ملموس فراهم می‌آورد. براین اساس است که باید از هرگونه نگاه نامهربانانه به چنین مولود ارزشمندی اجتناب کرد و هر اقدام و حرکتی که در‌نهایت به تضعیف جایگاه این نهاد مردمی بینجامد را مذمت نمود.

اما فارغ از این مقدمه، شاید لازم باشد به مناسبت روز شوراها که همانا روز ملی گرامیداشت نقش مردم در اداره امور محله، روستا و یا شهرشان است، نکته مهم دیگری را به خاطر آورد و همگان را به آن توصیه نمود. آموزه‌های دینی و معرفتی ائمه معصومین‌(ع) از یک‌سو بر ضرورت تدبیر خواص و بزرگان در امور مردم و زندگی آنان تصریح داشته و از ‌سوی دیگر خاطرنشان‌مان می‌کند که این مردم «ولی‌نعمت» مسئولانند و خلاصه هر اقدام و حرکتی باید برمبنای تامین منافع آنها و کمک به تکامل و پیشرفت‌شان صورت بگیرد. چنین است که به گمان من آنچه باید به‌عنوان نقطه هدف برای رسیدن توأم به این دو‌منظور مورد توجه باشد، «فراهم آوردن زمینه مدیریت و مشارکت خود مردم در اداره امورشان» است.

به این معنا که تدبیر منظور نظر بزرگان ما می‌تواند همین نکته باشد که «ولی‌نعمتان» باید بر سریر و جایگاه ولی‌نعمتی بنشینند و این ایمان را داشته باشند که به‌واقع اداره امور آنها بر‌عهده خودشان است. به این اطمینان برسند که آنچه برای خود و دیگران می‌پسندند محقق خواهد شد و خلاصه نظام مبتنی‌بر مردم‌سالاری دینی همان نظام و مجموعه‌ای است که به تک‌تک شهروندانش فرصت مدیریت و تصمیم‌گیری اعطا می‌کند.

نمونه بارز و عینی چنین اندیشه و تفکری، تحقق یافتن طرح مؤثری به نام «شورایاران» و«مدیران محله» است. طرح و ایده‌ای که حتما می‌تواند به‌عنوان یک نمونه قابل‌اعتنا و اتکا در سراسر کشور به اجرا درآمده و نهایتا کار را به نقطه‌ای برساند که به‌واقع انتخاب مدیران شهری محصول رأی شهروندان باشد. مدیران شهری که دیگر در یک‌فرد یا یک‌گروه خلاصه نشده و مجموعه‌ای از هزاران فرد مستحضر به آرای مردم است که برای همان‌ها فعالیت کرده و به همان‌ها هم پاسخ می‌دهند. فراموش نکنیم که فرصت خدمت به مردم و تدبیری که بزرگان ما بارها بر آن تاکید نموده‌اند، کوتاه است و چون بی‌نتیجه و ساده بگذرد، حتما روزی پاسخگویی سخت و جدی را درپی خواهد داشت.

*عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 133815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز