سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت که مصوبه اصلاح قانون انتخابات در جلسه شورای نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

عباسعلی کدخدایی، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره اصلاح ماده 28 قانون انتخابات 1378 و اصلاحات بعدی گفت: این مصوبه یک نوبت به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد. وی افزود: مصوبه مذکور اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح و در جلسه شورای نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد. بر پایه این گزارش، در این مصوبه شرط نامزدی برای انتخابات مجلس داشتن مدرک تحصیلی فوق‎لیسانس با 5 سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی لحاظ شده بود که با ایراد شورای نگهبان مجدداً در مجلس اصلاح و مقرر شد نامزدهای انتخابات مجلس به شرط داشتن تنها مدرک تحصیلی فوق‎لیسانس در این انتخابات کاندیدا شوند که بر همین اساس شورای نگهبان اصلاحات را مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان، تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس ‌را که مدرک لیسانس با 5سال سابقه اجرایی برای کاندیداها را مجاز دانسته بود، حذف و مصوب کردند که سابقه نمایندگی مجلس یا حداقل 5 سال سابقه مدیریت سیاسی، حرفه‌ای، قضایی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی پس از اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن جزء شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس است.براساس مصوبه مجلس، کاندیداهای انتخابات مجلس با مدرک لیسانس و حتی با داشتن سابقه اجرایی 5ساله نمی‌توانند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شرکت کنند و مدرک فوق‌‏لیسانس (کارشناسی ارشد) ملاک کاندیداهای این انتخابات شد.

کد خبر 133692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز