حمید ضیایی‌پرور: شهرداری تهران در نظر دارد برای رفع آلودگی ناشی از دود خودروها در تونل توحید از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده کند.

 این سازمان از ابتکار یکی از مخترعین داخلی که در زمینه نانو تکنولوژی تحقیقات دامنه‌داری انجام داده استفاده کرده است و بنابر اخبار انتشار یافته اولین نانو فیلتر هوشمند جهان که از ابتکارات این محقق ایرانی است به‌زودی در تونل توحید تهران نصب و راه‌اندازی می‌شود .

مهندس رسول نوروزیان قهفرخی، مخترع این نانو فیلتر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: با بهره‌برداری از نانو فیلتر در تونل توحید که با حمایت مستقیم دکتر قالیباف شهردار تهران صورت می‌گیرد درصد قابل توجهی از آلودگی هوا در این تونل کاهش می‌یابد.وی اضافه کرد: فناوری نانو فیلتر قادر است هم در محیط‌باز ازجمله سر چهارراه‌ها و نقاط آلاینده شهری وهم در محیط‌های بسته از جمله اگزوز خودروهای سواری و دیزلی و در داخل تونل‌های شهری، بیش از 97درصد از آلاینده‌های هیدروکربنی سمی را کنترل، جذب، تجزیه و بازیافت کرده و آلاینده‌ها را ضمن کنترل و کاهش به کربن اکتیو و اکسیژن تبدیل کند.

نوروزیان افزود: جذب هوشمند آلاینده‌های هیدروکربنی سمی و خطرناک اتوبوس‌های شهری و خودروهای دیزل از قبیل عامل‌های ترکیبات H2S، همچنین ذرات 2/5میکرون PM و گازهای NOx و، SOx، CO,CO2 براساس توسعه کاربردی فناوری نانو لوله‌های کربنی انجام خواهد گرفت و هر نانو فیلتر معادل 100 درخت سبز، تصفیه‌کننده آلودگی هوا است به‌صورتی که خروجی نانو فیلتر، تنها حاوی هوای خالص و عاری از آلاینده‌ها می‌شود. وی با اشاره به ثبت اختراع نانو فیلتر مذکور در آمریکا و ایران و کسب جوایز متعدد در مسابقات و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی گفت: این سیستم به‌صورت یک ربات هوشمند ساخته شده تا بتواند به واسطه نانوحسگرهای تشخیص و سنجش عوامل شیمیایی و تخمین میزان غلظت و نوع ترکیبات، براساس ایجاد قوس الکترومغناطیس و امواج، ولتاژ اعمالی به نانو لوله‌ها را بهینه کرده و نسبت به آلاینده‌های خاص محیطی کالیبره شود و خروجی نهایی این سیستم نانو فیلتر، اکسیژن و کربن اکتیو صنعتی است.

نوروزیان افزود: چندین کمپانی خودروساز اروپایی جهت خرید تکنولوژی ودانش فنی مذکور در حال مذاکره هستند و نخستین پیشنهاد 5/5میلیون یورو بوده است. وی با تأکید بر توجه به منافع ملی و حل مشکلات داخلی کشور ازجمله آلودگی هوا، اظهار داشت: ان شاء‌الله با اجرایی شدن این فناوری در تونل توحید بخشی از معضل آلودگی هوا در تهران برطرف خواهد شد. ضمن اینکه این فناوری قابلیت پیاده‌سازی‌ در تونل‌های دیگر مانند تونل زیرگذر حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس را نیز دارد.به اعتقاد وی مهم‌ترین و مؤثرترین عمل برای مقابله با آلودگی هوا، کنترل منشأ آلودگی است.

تا زمانی که انسان موفق نشود، تکنولوژی سازگار با محیط‌زیست و غیرآلوده را به‌وجود آورد و مورد استفاده قراردهد، مشکل آلودگی محیط‌زیست نیز باقی خواهد ماند و همچنین برخلاف تصور موجود، گازسوز کردن خودروها، به هیچ وجه راه‌حل کنترل آلودگی هوا نیست، زیرا خودروهای گاز سوز نیز به سهم خود حجم عظیمی گاز کربنیک سمی در هوا انتشار می‌دهند که در شمار مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند. به گفته مخترع نانو فیلتر، این اختراع جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در حوزه تجزیه و تصفیه و بازیافت آلاینده‌ها محسوب می‌شود و نسبت به تکنولوژی قبلی این برتری را دارد که قادر است ضمن جذب بیش از 97درصد از آلاینده‌های هیدروکربنی و سمی، آنها را به اکسیژن و دوده صنعتی ممتاز تبدیل کند.

نوروزیان گفت: انگیزه اصلی که گروه تحقیقاتی ما را وادار به تحقیق و مطالعه نسبت به این موضوع کرد، آثار سمی و خطرناکی است که این عوامل شیمیایی در بلندمدت بر بدن انسان دارند که از جمله منجر به ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر تنفسی و بیماری‌های مشابه خواهد شد. وی افزود: استفاده از فناوری نانو فیلتر منجر به کاهش چشمگیر آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها تا 75 درصد پس از اجرا روی خودروها خواهد شد و علاوه بر آن ضمن بومی‌سازی‌ دانش نانوتکنولوژیک در داخل کشور، آلاینده‌های سمی و خطرناک کنترل شده و بهداشت عمومی جامعه ارتقا می‌یابد. وی در مورد مزایای این فناوری در مقایسه با محصول قدیمی یعنی نانو لوله‌های کربنی جاذب به این موارد اشاره کرد: سرعت عمل اشباع پایین، قدرت چسبندگی و جذب بسیاربالا، تجزیه و تصفیه آلاینده‌های سمی مورد نظر، دارا بودن دانش نوین و پیشرفته نانو برای نخستین بار در دنیا، قدرت جذب و کنترل آلاینده هیدروکربنی جامد در حد 97درصد.

کد خبر 133205

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز