مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

ناو کیهانی «سایوز تی.ام.آ - 21» به سرنشینی آندری باریسنکو و الکساندر ساماکوتایف از روسیه و رونالد گاران از آمریکا سکوی پرتاب شماره یک پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور را در ساعت 22:18 روز 4 آوریل ( به وقت جهانی گرینویچ) به مقصد مدار زمین ترک کرد، اما تا رسیدن به مدار زمین، فضانوردان، کارکنان بایکونور و ناو کیهانی مراحلی را طی کردند که نگاهی به آنها خالی از لطف نیست.

پرتاب سفینه به فضا


به گزارش ایسنا، در روسیه، 5ساعت و 30 دقیقه قبل از پرتاب، کمیسیون ویژه، اجازه شروع عملیات را می‌دهد. قبل از خروج از هتل، فضانورد در محلی که دیگران مزاحمش نمی‌شوند، دقایقی تنها می‌ماند تا در سکوت و تنهایی تمرکز فکری پیدا کند. گاگارین بعد از خروج از اتاق استراحتگاه خود در بایکونور در اتاق خود را امضا کرد اما متأسفانه نظافتچی آنجا به تصور اینکه کسی در را «کثیف» کرده، این امضای تاریخی را پاک کرد! اما بعدا این رسم، رعایت می‌شود و درها را بعد از چند امضا به موزه هدیه می‌کنند و در جدیدی جای آن را می‌گیرد. زمانی که کیهان‌نوردان هتل را برای رفتن به سالن آماده‌سازی‌ قبل از پرتاب ترک می‌کنند، رسم است که آهنگ زیبای «چمنزارهای سرسبز» برای آنها پخش می‌شود و آنان با این آهنگ بدرقه می‌شوند.

در آخرین مرحله خروج از هتل، یک کشیش کلیسای ارتدوکس روسیه با خواندن دعا و پاشیدن آب مقدس، آنها را متبرک می‌کند؛ البته این رسم در دوران شوروی سابق وجود نداشت و می‌توان گفت که مبتکر آن الکساندر ویکتورنکو، فرمانده ناو کیهانی سایوز- 20 بود که در اکتبر 1994، قبل از حرکت، تقاضا کرد کشیشی را برای انجام چنین مراسمی در هتل حاضر کنند. بعد از او، این کار به‌عنوان یک سنت وارد بایکونور شد و حتی موشک هم قبل از حرکت به طرف سکوی پرتاب توسط یک کشیش باید تبرک شود.

در همین دقایق است که پرکردن مخزن‌های موشک بالابرنده با اکسیژن مایع شروع می‌شود. 4ساعت و 20 دقیقه قبل از پرتاب، کیهان‌نوردان و همراهانشان با 2 اتوبوس به طرف ساختمان شماره 254 راه می‌افتند تا در آنجا آخرین معاینات از آنها به عمل‌آید و لباس فضایی را بپوشند. در این ساختمان، آنها ضمن پوشیدن لباس مخصوص، کارشناسان آخرین آزمایش‌ها از لباس را به عمل می‌آورند تا هیچ نقص و عیبی در آن نباشد، سپس به اتاق شیشه‌ای مصاحبه می‌روند که خبرنگاران می‌توانند از آنها عکس بگیرند یا با استفاده از سامانه‌های صوتی، سؤالی بپرسند و جوابی بگیرند. پس از خروج از ساختمان شماره 254 و قبل از سوار شدن به اتوبوس، کیهان‌نوردان در میان ابراز احساسات حاضران، خود را به نقطه «اعلام آمادگی» می‌رسانند. در اینجا 3مربع، جای ایستادن مهندس پرواز، فرمانده ناو و بالاخره کیهان‌نورد سوم را مشخص کرده است. 3 فضانورد در حالت خبردار می‌ایستند و رئیس کمیسیون دولتی پرواز نیز روبه‌روی آنها، سپس فرمانده در حال دادن احترام نظامی «آمادگی خود و افراد تحت فرمان» را برای انجام ماموریت اعلام می‌کند. 3ساعت و 5دقیقه قبل از پرتاب، فضانوردان سوار اتوبوس می‌شوند و به طرف سکوی پرتاب حرکت می‌کنند.

در کنار سکوی پرتاب، فضانوردان با ایستادن روی پله‌های سکو، برای آخرین بار به‌سوی خبرنگاران دست تکان می‌دهند و خداحافظی می‌کنند، سپس به همراه چند کارشناسی که باید به آنها در سوار شدن به سفینه، آخرین بررسی سامانه‌های ناو و بالاخره بستن در کمک کنند، با آسانسور عازم محل ورود به ناو می‌شوند.

کد خبر 132646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز