یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

امیر بهادری نژاد: صورت مسئله: چند سالی است که مدام سؤال می‌شود به چه دلیل مردم با فوتبال قهر کرده‌اند و دیگر به ورزشگاه‌ها نمی‌آیند.

استدلال: یکی استدلال می‌کند که علت استقبال نکردن مردم از رقابت‌های فوتبال داخلی، ناکامی تیم ملی در صعود به جام جهانی است. دیگری مدعی می‌شود که نقص امکانات رفاهی ورزشگاه‌ها علت فراری‌شدن تماشاگران است. نفر بعدی تهی‌شدن لیگ از ستاره‌ها را علت قهر تماشاگران می‌داند و آخری نیز پخش مستقیم رقابت‌های فوتبال خارجی و بالا رفتن انتظارات علاقه‌مندان به فوتبال را دلیل اصلی خالی‌شدن ورزشگاه‌ها اعلام می‌کند.

علت اصلی: ما هم قبول داریم که هر یک از این عوامل در کاهش تعداد تماشاگران مؤثر بوده است اما باور کنید که دلیل اصلی قهر تماشاگران این عوامل نیست. علت را باید جای دیگری جست‌وجو کرد؛ رخت بر بستن اخلاق حرفه‌ای از فوتبال که نبرد گلادیاتورها در دقایق پایانی بازی پرسپولیس و استیل آذین یکی از مصداق‌های بارز این روند بود. باور کنید که گلادیاتورها هم اینگونه به جان هم نمی‌افتادند. تنها خدا را شاکریم که قبل از این بازی نه استیل‌آذین شانسی برای بقا داشت و نه پرسپولیس امیدی به قهرمانی وگرنه هیچ‌کس از زمین چمن یا بهتر بگوییم میدان نبرد گلادیاتورها زنده بیرون نمی‌آمد.

باور: باور کنید والدین به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند به تماشای چنین فوتبالی بروند؛ فوتبالی که ستارگانش در آن به‌دلیل تخلفات اجتماعی و اخلاقی دستگیر می‌شوند و در زمین چمن به جان هم می‌افتند؛فوتبالی که مربیان بزرگ‌ترین تیم‌های آن، رفتار ناجوانمردانه را ترویج می‌کنند و «گذشت» را نوعی ضدارزش می‌دانند و مدیران نتیجه‌‌گرایی که برای بقا حاضرند به بازیکنانی که از لحاظ شخصیتی و فنی در پایین‌ترین سطح هستند، صدها میلیون تومان پول بی‌حساب و کتاب از بودجه بیت‌المال پرداخت کنند درحالی‌که باشگاه‌هایشان تنها نام «فرهنگی» را با خود یدک می‌کشند.

افسوس: باید برای این فوتبال افسوس خورد؛ فوتبالی که رئیس کمیته انضباطی آن در حساس‌ترین مقطع فصل در محل کارش حضور ندارد و به همین دلیل آرای این کمیته صبح روز مسابقه و به‌دلیل مصلحت‌اندیشی جا به جا می‌شود. باید برای این فوتبال تأسف‌خورد که در آن بازیکنی با زبان تیغ‌دارش بارها در رسانه‌های گروهی تمام اجزای باشگاه را زیر سؤال می‌برد اما تنها با جریمه نقدی مصلحتی و مانند فاتحان به تیم خود باز‌می‌گردد تا مبادا موقعیت مدیران باشگاه بر اثر ناکامی احتمالی در زمین چمن به خطر بیفتد. برای این فوتبال باید تأسف خورد که‌ لیدرها از باشگاه حقوق بگیرند تا علیه مربی یا بازیکنان مغضوب مدیرعامل شعار بدهند یا اینکه شعارهای مورد علاقه مدیران را در ورزشگاه فریاد بزنند و باز هم باید برای این فوتبال تأسف خورد که جهت برگزاری یک بازی دوستانه خارج از کشور فدراسیون فوتبالش تعطیل می‌شود تا همگی دسته‌جمعی به سفر تفریحی و سیاحتی بروند.

عهد: جمعه شب پس از تماشای نبرد گلادیاتورها افسوس خوردیم و با خود عهد کردیم که از این پس نه به ورزشگاه برویم و نه به فرزندان خود چنین اجازه‌ای بدهیم. باور کنید که میلیون‌ها نفر از والدین در سراسر ایران ساعت 21:15 دقیقه جمعه‌شب اینچنین با خود عهد کردند.

نکته: ... و جالب اینکه به جای عذرخواهی از میلیون‌ها بیننده تلویزیونی، مسئولاناین دو باشگاه حالا مدعی هستند که در حق آنها ظلم شده و ایرادی به رفتار‌ بازیکنان آنها وارد نیست. فرافکنی هم اندازه‌ای دارد.

کد خبر 132534

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز