یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: طلا در بازارهای جهانی هر اونس بیش از 1488 دلار قیمت خورد و بر اوج قیمت در تاریخ این بازار پرنوسان ایستاد تا در بازار داخلی هم با وجود تداوم حراج سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی رکورد قیمت سکه شکسته شود.

این اتفاق اما با یک ادعا همراه بود و مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر با اشاره به‌وجود مافیا در بازار داخلی طلا، اقدام بانک مرکزی در حراج سکه را نادرست خواند و با تأکید بر لزوم بازنگری در قوانین از دولت خواست دست‌های پشت پرده در بازار داخلی طلا را همانند بازار مسکن کنترل کند. به‌گزارش همشهری، قیمت هر اونس طلا در بورس‌های معتبر جهانی با 33 دلار افزایش نسبت به هفته پیش از مرز 1488 دلار هم عبور کرد. رشد ارزش طلا به گفته تحلیلگران جهانی ناشی از انتشار اخباری مبنی بر افزایش بدهی‌های آمریکا و کاهش قیمت دلار و البته نگرانی از تشدید نرخ تورم در کشور چین بوده است.

مافیا در بازار طلا!

اما علی فخرموحدی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر در واکنش به نوسان قیمت طلا و سکه در بازار داخلی گفت: در شرایط فوق برخی افراد نادانسته اسیر جو روانی می‌شوند که از سوی افراد خاصی در بازار داخلی ایجاد شده است. به گزارش فارس، او انتشار اخباری ازجمله حذف 4‌صفر از پول ملی و همچنین کاهش نرخ‌های سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی را موجب گسترش جو روانی موجود در بازار طلا و جواهر دانست و افزود: برخی افراد گمان می‌کنند با حذف صفرها از پول ملی ارزش پول کشورمان کاسته می‌شود و دیگر امکان خرید طلا و... وجود نخواهد داشت درحالی‌که این تصور اشتباه است.

فخر موحدی با اشاره به حراج سکه و شمش در بانک کارگشایی، ادامه داد: حراج سکه در بانک از ساعت 4 الی 8 بعد از ظهر نمی‌تواند ولع نیاز خریداران طلا را مرتفع کند. وی افزود: لفظ حراج در بانک کارگشایی غلط است؛ اصلا هیچ سیستمی در دنیا وجود ندارد که طلا را حراج نماید؛ باید اعلام شود فروش سکه به قیمت بازارهای بین‌المللی. مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر با تأکید براینکه بانک مرکزی باید در حراج سکه توسط بانک کارگشایی تجدید نظر نماید، گفت: علی‌رغم اینکه تمام مسئولان اقتصادی به مردم توصیه می‌کنند که اسیر صف و روند مشکل‌دار بازار طلا نشوید اما مردم متأسفانه قربانی وسوسه‌های افراد خاصی می‌شوند. موحدی در ادامه تأکید کرد: به‌طور کلی روند بازارهای داخلی طلا رو به صعود است اما به‌دلیل برخی نواقص قیمت طلا در بازار داخلی مشابه کالاهای دیگر بالاتر از قیمت‌های جهانی است.

کد خبر 132514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز