سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه 51درصد سفرهای تهران به وسیله حملونقل عمومی صورت میگیرد، گفت: روزانه 16میلیون سفر در تهران انجام میشود که 22 درصد به وسیله تاکسی، 20 درصد اتوبوس، 9 درصد مترو و 41 درصد وسایل نقلیه شخصی و 8 درصد نیز با سایر وسایل نقلیه انجام میشود.وی سرعت وسایل نقلیه شخصی در هسته مرکزی شهر را 17 کیلومتر و در سایر محدودههای شهری 26 کیلومتر در ساعت و نیز سرعت اتوبوسها در هسته مرکزی شهر را15.5 کیلومتر و در خطوط ویژه 18 کیلومتر در ساعت عنوان کرد و گفت: روزانه4.4 میلیون جابهجایی از طریق ناوگان اتوبوسرانی و 1.8 میلیون جابهجایی نیز از طریق شبکه مترو انجام میشود.
تشکری هاشمی عناوین اقدامات انجام شده در زمینه حملونقل پایدار شهری در تهران را برشمرد و اظهار کرد: ارائه خدمات حملونقل همگانی مطلوب از طریق طراحی سیستم حملونقل عمومی با محوریت خطوط ریلی (مترو) و اتوبوسرانی بهویژه اتوبوسهای تندرو (BRT) بهعنوان شبکه اصلی و ون و تاکسی بهعنوان سرویسهای مکمل و اولویت طراحی شبکه معابر براساس سیستمهای حملونقل عمومی، از جمله این اقدامات به شمار میآیند.
وی با تشریح اهداف شهرداری تهران در اجرای سامانه اتوبوسهای تندرو (BRT) و با اشاره به تجربیات این پروژه، گفت: ایجاد سیستمهای حملونقل شهری مجهز به سامانههای هوشمند در راستای افزایش دقت و سرعت خطوط ریلی و انعطافپذیری سامانه اتوبوسرانی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.