شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۲

رویترز: در نشست انجمن ستاره‌شناسان آمریکا، اعلام شد که 7 یا احتمالاً 8 کهکشان کوتوله، در حال گردش به دور کهکشان راه شیری کشف شده‌اند.

این کهکشان‌ها در بخشی از پژوهش آسمان دیجیتال اسلوآن (SDSS-II) که بلندپروازانه‌ترین پژوهشی است که روی آسمان صورت گرفته، کشف شده‌ است.

دونالد اشنایدر - استاد اخترفیزیک دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس پژوهش آسمان دیجیتال اسلوآن- در این زمینه گفت: این کهکشان‌های کوتوله‌ به وسیله جاذبه کهکشان راه شیری به دام افتاده‌اند و به‌تدریج و در نهایت با کهکشان ما ادغام خواهد شد.

کشف این کهکشان‌های کوتوله قدرت غیرمنتظره تحقیقات بزرگ نجومی از جمله پژوهش آسمان دیجیتال اسلوآن را نشان می‌دهد که در ابتدا برای تحقیق روی اجرام آسمانی با میلیون‌ها و میلیاردها سال نوری فاصله از زمین طراحی شده‌ بود.

دانیل زوکر - از دانشگاه کمبریج در انگلیس و از محققان این طرح- پیش‌بینی کرده‌است که ده‌ها تا صدها گونه از این کهکشان‌های کوتوله‌ در خوشه محلی کهکشان‌ها (شامل کهکشان راه شیری) وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند.

کهکشان‌های کوتوله‌ حداکثر شامل چندین میلیون ستاره هستند. به علاوه، کهکشان‌های تازه‌کشف‌شده چندین ویژگی غیرمعمول نیز دارند.