شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران 10 کشور عضو آ سه ‌آن در نشست خود در فیلیپین در خصوص روابط نزدیک تر با هم، مبارزه با تروریسم و ایجاد منطقه آزاد تجاری تا سال 2015 توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، سران سران 10 کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا(آسه‌آن) در این نشست که روز شنبه آغاز به کار کرد درباره گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی، تقویت ثبات، امنیت و نیز تبدیل این اتحادیه به منطقه آزاد تجاری تا سال 2015 به بحث و تبادل نظر کردند.

نشست سران آسه آن به میزبانی فیلیپین ماه گذشته به دلیل هشدارها نسبت به وقوع حملات قریب‌الوقوع تروریستی در این کشور به تعویق افتاد اما سازماندگان سعی کردند دلیل این تعویق را با وقوع یک طوفان توجیه کنند.

گلوریا آرویو، رییس‌جمهور فیلیپین در تفریحگاه ساحلی پنج‌ ستاره‌ی محل برگزاری این نشست گفت: ما می‌خواهیم حس ارتباط و منافع مشترک را به منظور پیگیری مواردی از قبیل عدالت اجتماعی، توسعه‌ی اقتصادی و امنیت مشترک در کشورهای این گروه ارتقاء دهیم.

این گروه 10 عضوی اخیرا با تعیین تاریخ هدف برای تشکیل منطقه‌ی آزاد تجاری تا سال 2015 موافقت کرده‌اند.

آرویو اظهار داشت: آسه آن به گسترش منطقه‌ی آزاد تجاری به منظور ایجاد یکی از بزرگترین بلوک‌های تجاری جهان متعهد است.

در این نشست اولین کنوانسیون مبارزه با تروریسم از جمله ایجاد شرایطی برای تسهیل در پیگیری مظنونان و پول‌های غیر قانونی و تبادل اطلاعات و استرداد شبه نظامیان تحت پیگیرد امضا می‌شود.

شاید بزرگترین تغییر در این گروه که متشکل از کشورهایی با همه نوع حکومت‌داری از پادشاهی گرفته تا ایدئولوژی‌ کونیستی قدیمی است، ارائه‌ی طرحی برای با دیپلماسی داخلی در این کشورها است.

این گروه قرار است طرح کلی را امضا کند که از سوی دیپلمات‌های کار آزموده‌ی سراسر منطقه به منظور ایجاد منشوری برای آسه آن با هدف تبدیل آن به ماهیتی هم‌چون اتحادیه‌ی اروپا با قوانین و مقررات لازم‌الاجرا اعلام شده است.

 سران آسه آن  قرار است روزهای یکشنبه‌ و دوشنبه  با سران استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند و کره‌ جنوبی  نشست مشترک برگزار کنند.

هزاران نیروی پلیس فیلیپین صبح روز شنبه ‌به حالت آماده باش درآمده و بسیاری از جاده‌ها بسته شده و اکثریت خبرنگاران از محل نشست دور نگاه داشته شده‌اند.

همزمان با آغاز به کار نشست سران آسه آن  چند صد تظاهرکننده با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی و در دست داشتن آدمک‌هایی از آرویو در چند مایلی محل این نشست راهپیمایی کرده و فریاد برآوردند "‌آمریکا، تروریست شماره یک."

کشورهای عضو آسه آن شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار ، فیلیپین، تایلند، سنگاپور و ویتنام هستند.

کد خبر 13194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز