یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: کارشناسان از یک سو از افزایش تقریبی 40 تا 60درصدی هزینه‌های سلامت با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خبر می‌دهند و معتقدند برای جلوگیری از اثرات سوء‌اقتصادی آن باید تدابیری اندیشیده شود و از سوی دیگر خبر از کاهش بودجه سلامت در مناطق محروم می‌دهند؛ به‌طوری که طی روزهای گذشته محمد‌جواد نظری‌مهر، عضو کمیسیون بهداشت مجلس تأکید کرده بود: با کاهش بودجه سلامتی مناطق محروم به‌طور قطع مشکلات بسیاری در این حوزه‌ها پیش خواهد آمد که ما نیز در کمیسیون بهداشت و درمان به این مشکلات اشاره و اعتراض کرده‌ایم.

روستا

وی با توجه به شعار عدالت‌محوری دولت نهم و دهم خاطرنشان کرد: اگر دنبال اجرای همگانی عدالت هستیم باید به همه مسائل و در همه حوزه‌ها نگاه یکسان داشته باشیم؛ این در حالی است که کاهش بودجه برای حوزه سلامت مناطق محروم تطابقی با عدالت‌محوری ندارد.

دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور درباره کاهش بودجه سلامت مناطق محروم به همشهری اینطور توضیح می‌دهد: تا الان بودجه سال‌90 رشد 6 تا 9‌درصدی در بخش سلامت داشته ولی این رشد با توجه به تورم 20‌درصدی 9‌ماه اول هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت، به هیچ وجه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد. نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور همچنین با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت با این بودجه اندک طرح پزشک خانواده هم اجرا شود، تأکید می‌کند: نکته دیگر این است که تصمیم بر این است در مناطق محروم خدمات سلامت همانطور که در مراکز درمانی مراکز استان‌ها پیاده شده، اجرا شود.

این اتفاق هم تنها زمانی می‌افتد که سرمایه‌گذاری در بخش سلامت این مناطق از سرمایه‌گذاری در مراکز استان‌ها بیشتر باشد چون تنها در این صورت است که ماندگاری پزشک در مناطق محروم هم بیشتر می‌شود.

دکتر مسلمی ‌فرد در ادامه خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم پزشکان‌مان را از نظر مالی تأمین کنیم و برای همین است که ماندگاری آنها در این مناطق کمتر شده است.
به عقیده وی این در حالی است که سال گذشته بودجه 100‌میلیاردی برای این امر مشخص شد. این بودجه در حال حاضر به 50‌میلیارد کاهش یافته است، در حالی که مجلس هم به‌دنبال علت این کاهش است.

«10درصد از منابعی که از هدفمند‌شدن یارانه‌ها پس‌انداز می‌شود، باید به بودجه سلامت اضافه شود ولی هنوز تکلیف این مقدار هم مشخص نیست.»

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با اشاره به این عبارات می‌افزاید: بعضی در این میان معتقدند بودجه‌ای که در بخش سلامت به مجلس ارائه شده 2هزار میلیارد ریال است که این مقدار نباید با 10درصد میزان پس‌انداز شده، مخلوط شود یعنی ما براساس سنوات گذشته که نسبت به تورم افزایش بودجه سلامت داشتیم، هم باید تورم را محاسبه کنیم و هم هزینه‌های استقرار طرح پزشک خانواده در کشور را. این خود عددی را به بودجه سلامت اضافه می‌کند که باید از 2هزار میلیارد ریال بیشتر باشد؛ به علاوه اینکه طبق قانون برنامه توسعه پنجم هم این 10‌درصد پس‌انداز ناشی از هدفمند‌شدن یارانه‌ها باید ردیف کاملا جداگانه داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان‌ می‌کند: اما به‌طور کلی باید بودجه مناطق محروم را که برای ماندگاری پزشکان در نظر گرفته شده مجددا بررسی کرد تا از حدود کنونی‌اش بالاتر رود نه اینکه از همان میزان هم تقلیل یابد؛ در غیراین صورت در پایان سال‌90 برنامه پزشک خانواده و اجرای آن از این هم که هست، عقب‌تر مانده و فقط در حد شعار خواهد ماند؛ علاوه بر اینکه با این شرایط باید منتظر باشیم که به جای افزایش 60‌درصدی هزینه‌های درمان شاهد افزایش خیلی بیشتر این هزینه‌ها باشیم.

کد خبر 131895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز