یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو هفته پس از شروع بمباران هوایی لیبی توسط نیروهای ائتلاف، نقش نظامی آمریکا در حال خاتمه یافتن است و پنتاگون تلاش می‌کند تا متحدان اروپایی خود را قانع کند که واشنگتن می‌تواند به کار خود خاتمه دهد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس‌، این در حالی است که آدمیرال مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار کرد: معمر قذافی، رهبر لیبی همچنان به کشتن لیبیایی‌ها ادامه می‌دهد.

 به این ترتیب ماموریت در لیبی ناتمام می‌ماند، اما آمریکا به دنبال آن است تا تعهد خود را به حمایت غیر نظامیان لیبی با واگذاری مسئولیت‌ها به انگلیس، فرانسه و سایر کشورهای عضو ناتو تکمیل کند.

 هواپیماهای جنگنده آمریکا از امروز(یکشنبه 14 فروردین)، هیچ حمله‌ هوایی در لیبی انجام نمی‌دهند.

 وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد: در روز شنبه هواپیماهای جنگنده آمریکا 24عملیات هوایی در لیبی انجام دادند .

 برخی از سناتورهای کنگره آمریکا از حمله سناتور جان مک کین، جمهوری خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا از تصمیم آمریکا برای خارج کردن هواپیماهای جنگنده آمریکایی از پروازهای ناتو انتقاد کرده است.

 پنتاگون همچنین اعلام کرد،‌ ماموریت نظامی بین المللی از ابتدا هم محدود بود و تنها هدف آن حمایت از غیر نظامیان برنامه ریزی شده بود.

 از سوی دیگر پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ گزارش داد که بنا به اعلام مقام‌های غربی،‌ آنها طرحی برای اعزام نیروی زمینی به لیبی ندارند .

 مبارک الشامخ، نخست وزیر سابق لیبی نیز اظهار کرد که رژیم قذافی آماده مذاکره است تا به بحران لیبی خاتمه دهد.

 این اظهارات در حالی مطرح شد که مقام‌های انگلیسی با مشاور پسر قذافی دیدار کرد.  وزارت امور خارجه انگلیس از تائید این دیدار امتناع کرد.

 الشامخ در گفتگو با شبکه 4 تلویزیون انگلیس اظهار کرد:‌ در تلاش هستیم تا با مقام‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا گفتگو کرده و خواستار توقف کشتار مردم شویم. به دنبال راه حل دو جانبه هستیم.

کد خبر 131270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز