یکشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهرس آنلاین: علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن که این روزها با اعتراضات گسترده مردمی روبه رو است، در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که وی حاضر است با احترام از قدرت کناره‌گیری کند و آن را به مردم واگذار کند.

علی عبدالله صالح

به گزارش ایرنا، صالح تاکید کرد که حتی تا دوساعت دیگر هم اگر شرایط فراهم باشد، با احترام حاضر است از قدرت کناره گیری کند اما وی وجود هرگونه توافقی با مخالفان برای کناره گیری از قدرت تا دوماه دیگر را تکذیب کرد.

صالح در ادامه افزود: اما باید دانست که قدرت را به دست اقلیت نمی دهد بلکه قدرت باید در دست مردم که منبع اصلی قدرت هستند، برسد و کسی باید زمام امور را در یمن به دست بگیرد که مردم او را انتخاب کرده باشند .

رئیس جمهور یمن مخالفان خود را حدود 20 هزار نفر دانست و گفت: آنها چند هزار نفر اند که در خیابان ها شعار سر می دهند اما وی می تواند میلیون ها نفر را در حمایت از خود به خیابان ها بیاورد.

صالح در مورد اتفاقات جمعه گذشته و تیراندازی تک تیراندازها به سوی معترضان گفت: ما حوادث روز جمعه را بشدت محکوم می کنیم و باید دانست که نیروهای امنیتی در این کار به هیچ عنوان نقش نداشته اند بلکه این خود مردم و شهروندان یمنی بوده اند که با معترضان در گیر شدند، تمامی مردم یمن مسلح و تک تیراندازند ، در نتیجه این کار خود مردم بوده است.

علی عبدالله صالح در مورد زمان کناره گیری از قدرت گفت: اکنون شرایط در یمن برای کناره گیری از قدرت فراهم نیست و اگر در این حال بخواهم از قدرت کناره گیری کند ، یمن دچار جنگ های داخلی و تبدیل به یک سومالی دیگر می شود ، زیرا اساس زندگی در یمن قبایلی است و نوع زندگی مردم در یمن با کشورهایی مانند مصر که نظام جامعه مدنی دارند ، بسیار متفاوت است.

صالح در ادامه در مورد واگذاری قدرت به پارلمان این کشور گفت: آمریکا مخالف این امر است ، من دوست دارم قدرت را به مردم که صاحبان اصلی آن هستند ، بدهم اما مخالفان خواهان سرنگونی حکومت می باشند.

رئیس جمهوری یمن در مورد اسلامگرایان و تاثیر آنان در آینده سیاسی یمن خاطر نشان ساخت که آنها نیز تمایل دارند قدرت را در یمن به دست بگیرند ، اما تجربه موفقی در فعالیت های سیاسی ندارند.

وی در پایان تاکید کرد که از هرگونه میانجی گری عربی و منطقه ای استقبال می کند وباب مذاکره و گفت و گو با مخالفان باز است و بهترین راه برای برون رفت از بحران کنونی، مذاکره است.

کد خبر 130995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز