گروه بین‌الملل: اعلام وضعیت فوق‌العاده در بحرین به‌مدت 3ماه، همزمان با ورود نیروهای عربستانی و اماراتی به این کشور، باعث نگرانی‌های شدید داخلی و جهانی شده است.

ماشین نظامی

بیش از هزار نظامی عربستان سعودی و 500 نظامی امارات متحده عربی روز دوشنبه در قالب نیروهای سپر شبه جزیره با صدها خودروی زرهی وارد بحرین شدند تا به نیروهای امنیتی این کشور برای سرکوب شیعیان معترض کمک کنند. روز گذشته، همزمان با استقرار این نیروها، عیسی بن حمد آل خلیفه، پادشاه بحرین به‌مدت 3ماه در این کشور، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد؛مسئله‌ای که به عقیده بسیاری، شرایط را برای سرکوب معترضان در این کشور از سوی نیروهای امنیتی داخلی و خارجی فراهم می‌کند.
به‌دنبال این مسئله، مخالفان بحرینی با ابراز نگرانی در این رابطه از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خواسته‌اند ضمن محکومیت این اقدام، واکنش مناسبی در مقابل این مسئله داشته باشند.

مخالفان بحرین در پیامی به بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، خواستار کمک فوری به مردم در برابر تهدید نظامیان مسلح خارجی شدند. عقیل الموسوی، سخنگوی تشکل علمای 14فوریه بحرین هم به کشورهای عربی درباره اعزام نیرو به این کشور هشدار داد. وی گفت: دخالت‌های بیگانگان در حمایت از رژیم بحرین، در عزم و اراده مردم خللی ایجاد نخواهد کرد.

عبدالجلیل خلیل ابراهیم رئیس فراکسیون پارلمانی جمعیت وفاق ملی اسلامی از گروه‌های شیعه در این کشور روز گذشته تاکید کرد که حضور نیروهای وابسته به نیروهای سپر شبه‌جزیره عربی غیرقابل‌قبول است. حسن مشیمع، مخالف سیاسی بحرین هم تاکید کرده است که اعزام نیروهای عربستان به بحرین برای سرکوب تظاهرات‌کنندگان، دخالت در امور داخلی بحرین و نقض حاکمیت و استقلال یک کشور دیگر است.

وی با هشدار درباره سکوت در قبال این دخالت علنی از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواست دخالت عربستان را در امور بحرین محکوم کنند.همچنین خلیل مرزوق، معاون اول رئیس پارلمان بحرین و عضو فراکسیون مستعفی الوفاق تاکید کرد: فراخواندن نیروهای سپر جزیره از سوی نظام بحرین برای حل مشکلات داخلی حاکی از آن است که نظام مشروعیت خود را از دست رفته می‌داند.

وی تاکید کرد: اساس قوانین بین‌المللی و توافقنامه دفاع مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیروهای سپر دفاعی فقط درصورت نزاع بین‌المللی یکی از کشورهای عضو با کشور دیگری یا تهدید شدن حاکمیت یکی از اعضای این شورا از سوی یک کشور خارجی برای کمک به آن عضو فراخوانده می‌شوند. رئیس جمعیت حقوق بشر بحرین هم خواستار خروج فوری نیروهای سعودی از این کشور شد و هشدار داد که هر نوع دخالت نیروی عربی و خارجی در بحران بحرین، مسائل را پیچیده خواهد کرد و عواقب ناگواری خواهد داشت.

هیثم مناع، عضو کمیته حقوق بشر عربی نیز هر نوع دخالت خارجی در بحرین را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد: رویکرد نظامی و امنیتی رژیم بحرین برای حل بحران به معنای خودکشی این رژیم است و مشروعیت آن را از بین خواهد برد.این در حالی است که بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به ورود نظامیان سعودی و اماراتی به بحرین در پی تظاهرات گسترده معترضان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

دبیر کل سازمان ملل دربیانیه‌ای با بیان نگرانی و خشم خود از اعزام نیروهای نظامی عربستان و امارات به بحرین تاکید کرد: سازمان ملل به ارتباط‌های خود با گروه‌های بحرینی از جمله دولت و مخالفان ادامه خواهد داد. وی ازهمسایگان بحرین و جامعه بین‌المللی خواست تا از روند مذاکرات و فضای اصلاحات واقعی حمایت کنند.

نیروهای رژیم آل سعود مدت کمی پس‌از سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به بحرین وارد خاک این کشور شدند. یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا روز گذشته به هماهنگی ریاض با واشنگتن برای اعزام نیروهای خود اذعان کرد. این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که واشنگتن از مداخله نظامی عربستان سعودی در ناآرامی‌های بحرین از قبل مطلع بوده است. کاخ سفید هم اعلام کرده است که از اعزام نیروهای عربستان سعودی آگاه است و می‌داند که سایر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نیز در حال بررسی اعزام کمک‌های بیشتر هستند.

بحرین با میزبانی از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا یکی از متحدان راهبردی واشنگتن در منطقه به حساب می‌آید و به همین خاطر ناآرامی‌ها در این کشور نگرانی شدید مقام‌های آمریکا را به‌دنبال داشته است. شیعیان بحرین با وجود اینکه بیش از 70درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند مدت‌هاست که با برخورد تبعیض‌آمیز خاندان سنی مذهب آل‌خلیفه مواجه هستند که بیش از 200 سال است قدرت را در این کشور در اختیار دارند.

کد خبر 130547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز