چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

سیاتل تایمز: دولت بوش روز سه‌شنبه اعلام کرد یکی از بزرگترین بانک‌های ایرانی را به اتهام مشارکت در برنامه هسته‌ای این کشور، تحت تحریم قرار داده است.

به گفته مقامات دولت بوش، این اقدام در راستای اعمال فشار علیه ایران به منظور کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای است و به بخش نفت ایران آسیب وارد خواهد آورد. بر اساس تحریم‌های آمریکا، بانک سپه که پنجمین بانک بزرگ ایران است از انجام مبادلات مالی بر اساس واحد پول دلار محروم خواهد شد و این اقدام در راستای طرح بزرگی است که کاخ سفید از سال گذشته برای قطع دسترسی ایران به وجوه ارزی آمریکایی و اروپایی اتخاذ کرده است. اگر چه مقامات آمریکایی ادعا دارند که این اقدام به منظور تحت فشار قرار دادن دولت ایران صورت گرفته است، اما نباید از یاد برد که این اقدام مطمئناً میلیون‌ها شهروند ایرانی را که تجارت شخصی با واحد پول دلار انجام می‌دهند و به مسافرت‌های خارجی می‌روند، نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
کاخ سفید، بانک سپه ایران را متهم کرده که به 2 شرکت ایرانی که در زمینه تجهیزات موشک‌های بالستیک مشغول به کار هستند، کمک مالی کرده است. استوارت لوی معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی نیز بانک ایرانی را به تسهیل مبادلات تجاری میان بزرگترین شرکت هوایی ایران و یک آژانس صادرات موشک کره‌شمالی متهم ساخت. این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که دانش انرژی هسته‌ای را برای استفاده‌های صلح‌آمیز نیاز دارد و قصد ندارد همچون کره‌شمالی سلاح هسته‌ای تولید کند.
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، بیش از 6 ماه تلاش کرد تا اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران متقاعد کند، اما شورای امنیت نهایتاً در ماه گذشته قطعنامه ضعیفی علیه ایران صادر کرد، قطعنامه‌ای که مطمئناً توسط روسیه که منافع گسترده تجاری در ایران دارد، نادیده انگاشته خواهد شد.
بانک سپه حدود 300 شعبه در تهران و شعبی خارجی در شهرهای اروپایی پاریس، رم، فرانکفورت و همچنین انگلستان دارد. نکته مهم آن است که قوانین ایالات متحده سال‌هاست که مؤسسات دولتی ایرانی را از انجام مبادلات تجاری در آمریکا منع کرده است، اما تحریم‌های جدید علیه بانک سپه این بانک را از تراکنش‌های مالی این بانک و تبدیل ارز از سوی این بانک از طریق بانک‌های نیویورک محروم می‌سازد. به گفته مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک سپه حدود 14 میلیارد دلار دارایی دارد. لوی در این باره گفت: با اعمال این محدودیت‌ها بانک سپه از این پس قادر نخواهد بود از تراکنش‌های دلاری در بانک‌های آمریکایی استفاده کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا سپتامبر گذشته بانک صادرات ایران را نیز به اتهام حمایت مالی از تروریسم تحریم کرده بود و اقدام روز سه‌شنبه علیه بانک سپه نیز گامی دیگر از گام‌های دولت آمریکا برای منزوی ساختن بانک‌های ایران و جلوگیری از توسعه بخش نفت آن است و این اقدامات، ده‌ها طرح بزرگ نفت و گاز ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد. با وجود فشارهای دولت آمریکا، صنعت نفت ایران طی 3 سال اخیر در سایه رشد درآمدهای نفتی با سرمایه‌گذاری‌های کلانی مواجه بوده، اما رشد مصرف داخلی، محدودیت‌های آمریکا و افزایش مصارف دولت موجب بروز مشکل در توسعه بخش نفت این کشور شده است.
از سوی دیگر، با کنار کشیدن ژاپن از پروژه‌های بزرگ نفتی ایران، دولت این کشور علاوه بر تشدید استفاده از ذخایر ارزی داخلی، نسبت به کمک شرکت‌های روسی و چینی امیدوار است. چاه‌های نفتی پیر ایران که در طول جنگ هشت ساله با عراق آسیب دیدند، تاکنون به طور کامل بازیابی نشده‌اند و ایران برای حفظ ظرفیت تولید آنها باید مقادیر فراوانی گازطبیعی به میادین تزریق کند، گازطبیعی که قابلیت صادراتی و درآمدی بالایی دارد. البته ایران می‌تواند در زیرساخت‌های نفت و گاز خود سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت دهد و پالایشگاه‌های جدیدی احداث نماید، چرا که وضع درآمدی این کشور مطلوب است.

 10 ژانویه 2007

کد خبر 13038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز