همشهری آنلاین: یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نطق آغازینش در برابر 35 عضو شورای حکام مدعی شد که ایران همکاری لازم با آژانس را نداشته است.

 به گزارش ایسنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  دوشنبه 16 اسفند در سخنانش گفت: در گزارش اخیرم درباره " اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌.پی‌.تی و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران" تلاش کردم موضع آژانس در خصوص تعدادی مسائل حقوقی مطرح شده در گذشته را روشن سازم.

 وی ادعا کرد: برای ایجاد اعتماد بین‌المللی در خصوص ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به اجرای کامل تعهدات الزام‌آور از جانب این کشور نیاز است.

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با متهم کردن ایران به عدم همکاری کافی با آژانس مدعی شد: با وجودی که آژانس همچنان به راستی آزمایی نبود انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و اماکن خارج از تاسیسات اعلام شده به وسیله ایران، تحت توافقنامه پادمان‌ ادامه می‌دهد، ایران همکاری لازم را ندارد تا آژانس قادر شود اطمینان معتبری را درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه و بنابر آن نتیجه‌گیری کند که همه مواد هسته‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار گرفته می‌شود.

 بنا برگزارش دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو از ایران خواست "گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمان و دیگر تعهداتش بردارد".

 به گزارش ایسنا، این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این با اشاره به انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: در این گزارش برای اولین بار به دلیل اصرار 120 کشور عضو غیرمتعهدها مدیرکل آژانس گزارش خود را به دو بخش تقسیم کرد بخش اول شامل کلیه همکاری‌های ایران و بازرسی‌های آژانس مطابق معاهده ان‌پی‌تی است که این مساله نشان می‌دهد ایران متعهدانه به همکاری خود با آژانس ادامه داده است. همچنین در تمامی این گزارش نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران از جمله غنی‌سازی مشاهده می‌شود.

 سلطانیه به بخش دوم گزارش آمانو اشاره کرد و گفت: بخش دوم مربوط به خواسته‌های غیرحقوقی قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران است که بارها با استناد به مدارک حقوقی، وجاهت نداشتن این قطعنامه‌ها را ثابت کرده‌ایم و از این رو معتقدیم قطعنامه‌ها قابلیت اجرا شدن ندارند.

 نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: تفکیک این دو مساله یعنی خواسته‌های قانونی و حقوقی آژانس و خواسته‌های غیرحقوقی و غیرقانونی شورای امنیت از خواسته‌ها و انتظارات اولین گام نسبتا مثبت توسط مدیرکل آژانس است که برداشته شده است و امیدواریم گام‌های بعدی در رفع نواقص گزارش‌دهی برداشته شود.

 بنا برگزارش دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درباره‌ اجرای توافقنامه‌ پادمان در سوریه صحبت کرد و گفت که با این کشور در خصوص بازرسی از برخی اماکن به توافق رسیده است.

 وی گفت: سوریه از ژوئن 2008 تاکنون در ارتباط با مسائل حل نشده مربوط به سایت دیرالزور و برخی اماکن دیگر با آژانس همکاری نکرده است در نتیجه آژانس نتوانسته در جهت حل مسائل باقیمانده مربوط به آن سایت‌ها پیشرفتی را به دست آورد.

 وی با اشاره به اینکه ماه گذشته نامه‌ای را از وزیر امور خارجه سوریه دریافت کرده است، گفت که این نامه پاسخی به نامه مدیرکل در نوامبر 2010 بود که در آن از سوریه درخواست کرده بود دسترسی به اطلاعات و اماکن مربوط به دیرالزور را برای آژانس فراهم کند.

 این دیپلمات ژاپنی افزود: معتقدم که پاسخ وزیر امور خارجه سوریه که می‌گوید این کشور به کار با آژانس برای حل همه مسائل فنی باقیمانده ادامه خواهد داد می‌تواند نشانگر گامی رو به جلو باشد.

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تمایل دارم به شما اطلاع دهم که از آن زمان تاکنون با سوریه در خصوص بازدید آژانس از اماکنی به توافق رسیده‌ایم.

 آمانو درباره اعمال پادمان‌ها در کره‌شمالی نیز صحبت کرد و گفت: برنامه هسته‌یی کره‌شمالی همچنان باعث نگرانی جدی برای منطقه‌ی شمال شرق آسیا و فراتر از آن، به ویژه با توجه به تحولاتی است که در چند ماه گذشته رخ داده است.

 وی افزود که مجمع عمومی آژانس از کره‌شمالی خواسته است "به تعهداتش تحت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و به ان‌.پی‌.تی به طور کامل پایبند باشد. همچنین به موقع با آژانس در اجرای کامل و موثر پادمان‌های جامع آژانس و حل همه مسائل باقیمانده همکاری کند."

 وی افزود: تاکید می‌کنم که آژانس در راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای کره‌شمالی نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کره‌شمالی خواست همه قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت را به طور کامل اجرا کند.

 وی در خصوص اعمال پادمان‌های آژانس در خاورمیانه گفت که برای کشورهای عضو نامه نوشته و نظر آنها را در خصوص برگزاری همایشی در زمینه منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه خواستار شده است.

 وی هم چنین گفت که دستور کار نشست فعلی آژانس شامل " حفاظت از اطلاعات محرمانه" نیز می‌شود و افزود: یادتان هست که در نوامبر 2010 گزارشی را درباره‌ی امنیت اطلاعات در آژانس ارایه کردم که به شرح چارچوب مدیریت امنیت اطلاعات در آژانس می‌پرداخت و اقداماتی که آژانس در تمامی حوزه‌های امنیت اطلاعات انجام می‌دهد را توضیح می‌داد.

 آمانو گفت: از آن زمان تا کنون ما به افزایش آگاهی کارکنان درباره‌ی اهمیت حیاتی محرمانگی مربوطه ادامه داده‌ایم. نزدیک به 2000 کارمند و پیمانکار آژانس آزمون اجباری امنیت اطلاعات را پشت سرگذاشته‌اند.

 تهران پیشتر از آژانس به دلیل درز جزییات مربوط به برنامه‌ی هسته‌یی‌اش در رسانه‌ها انتقاد کرده و آن را دلیل ممنوع کردن ورود برخی از بازرسان به ایران معرفی کرده است.

کد خبر 129965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز