گروه بین‌الملل: درحالی‌که با کناره‌گیری مبارک از قدرت، مصر اکنون روزهای آرام‌تری را پشت‌سر می‌گذارد، موج انقلاب مردم این کشور هر روز در کشورهای عربی اعتراض‌های جدیدی علیه رژیم‌های دیکتاتور به‌دنبال دارد.

تظاهرات

مردم بحرین و یمن با الهام از انقلاب مردم در تونس و مصر روز گذشته به تظاهرات خود علیه دولت‌های حاکم ادامه دادند که این مسئله در هر دو کشور با واکنش شدید نیروهای امنیتی مواجه شد.گزارش‌ها نشان می‌دهد در بحرین تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به‌سوی مردم در منامه، پایتخت این کشور باعث کشته شدن یک نفر شد تا تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در این کشور حداقل به 2 نفر برسد.

هزاران نفر از مردم در منامه، پایتخت بحرین هنگام برگزاری مراسم تشییع جنازه مردی که روز دوشنبه به دست نیروهای امنیتی کشته شده بود، هدف حمله نیروهای ضد‌شورش قرار گرفتند. نیروهای پلیس ضد‌شورش برای متفرق‌کردن معترضان بحرینی که خواستار سرنگونی رژیم پادشاهی این کشور هستند از گاز اشک‌آور و تیراندازی استفاده کردند. به گفته شاهدان عینی، شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سوی معترضان، روز گذشته باعث کشته‌شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن بیش از 25نفر دیگر شده‌ است. گزارش‌ها همچنین حاکی از پرواز بالگردها بر فراز شهر منامه و تلاش نیروهای امنیتی برای جلوگیری از گسترش تظاهرات مردمی است.

اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما حکومت در این کشور در دست خاندان سنی مذهب آل‌خلیفه است. شیعیان بحرین از سال‌ها پیش خواستار آزادی‌ و حقوق سیاسی بیشتر هستند که هیچگاه از سوی نظام پادشاهی این کشور به آن توجه نشده است. با وجود اینکه شیعیان 70 درصد جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند، حکومت این کشور با آنها برخورد تبعیض‌آمیزی دارد و شیعیان می‌گویند با آنها در این کشور مانند «شهروند درجه دو» رفتار می‌شود.

بحرینی‌ها روز گذشته را مانند مردم مصر روز خشم نامیده بودند و با سرکوب تظاهرات از سوی نیروهای امنیتی بدون‌شک ناآرامی‌ها در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت. پادشاه بحرین هفته گذشته با ترس از گسترده‌شدن تظاهرات اعلام کرد که به هر خانواده در این کشور مبلغی حدود 3هزار دلار پرداخت خواهد کرد اما حتی این مسئله هم نتوانست از ادامه ناآرامی‌ها در این کشور جلوگیری کند. همچنین به‌دنبال سرکوب گسترده شیعیان از سوی نیروهای امنیتی، روز گذشته انجمن وفاق ملی شیعه این کشور عضویت خود را در پارلمان به تعلیق درآورد.

این در حالی است که در یمن هم روز گذشته هزاران نفر بار دیگر با برگزاری تظاهرات خواستار اصلاحات سیاسی و برکناری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری این کشور شدند. در صنعا، پایتخت این کشور که از یک هفته پیش ناآرامی‌ها در آن ادامه دارد حداقل 3 هزار نفر از جمله دانشجویان، فعالان حقوق بشر و وکلا اقدام به برگزاری تظاهرات به سوی میدان اصلی این شهر کردند که به درگیری با نیروهای امنیتی و گروهی از هواداران رئیس‌جمهور این کشور منجر شد. گفته می‌شود حدود هزار نفر از طرفداران علی عبدالله صالح که 30 سال است قدرت را در این کشور در دست دارد در میدان اصلی صنعا که اکنون التحریر نامیده می‌شود در انتظار رسیدن معترضان بودند و با سلاح سرد به آنها حمله کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل 8 نفر در این درگیری‌ها به‌شدت زخمی شده‌اند. ساکنان شهر تعز واقع در جنوب صنعا نیز با برگزاری تظاهرات خواهان تغییر نظام شدند. علی عبدالله صالح برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها مانند چند سال قبل وعده داده است که در سال 2013 دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کند. وی روز گذشته هم در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که قصد دارد به سخنان و درخواست‌های شهروندان درخصوص امنیت و ثبات کشور گوش کند.

کد خبر 128401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز