معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به انجام ویرایش چهاردهم آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برای دانشجویان علوم پزشکی، از نهایی‌شدن و اجرای آن در نیمسال دوم سال تحصیلی 90 - 89 خبر داد.

فرحناز ترکستانی در گفت‌وگو با مهر افزود: نگارش آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای به پایان رسیده و پس از ویرایش چهاردهم به تعیین شیوه‌نامه اجرایی رسیده است که پس از تهیه این شیوه‌نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.وی افزود: ابلاغ نهایی آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزیر بهداشت صورت می‌گیرد و پس از آن دانشگاه‌ها ملزم به رعایت آن به جای آیین‌نامه‌های داخلی خود هستند.

ترکستانی اظهار داشت: یکی از دلایل تهیه این آیین‌نامه از سوی معاونت نیز تهیه آیین‌نامه‌های داخلی متفاوت و متعدد از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که با توجه به این آیین‌نامه، این موضوع ساماندهی شد.سرپرست امور فرهنگی معاونت دانشجویی وزارت بهداشت نیز پیش از این با اشاره به جزئیات آیین‌نامه پوشش دانشجویان علوم پزشکی درباره رنگ و اندازه لباس گفته بود: جزئیات رنگ و اندازه روپوش و مدل لباس به‌طور کامل در دستورالعمل معاونت درمان دیده شده است.

معاونت درمان از گذشته، فرم‌های متحدالشکلی را در مورد نحوه پوشش افراد در اختیار همه قرار داده و در این زمینه با معاونت دانشجویی هماهنگ عمل کرده است.فریبا قربانیان درباره لزوم تدوین دستورالعمل پوشش و رفتار حرفه‌ای از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: بخش‌هایی از این دستورالعمل نیاز به مداخله اجرایی دارد و ما به‌خودمان اجازه نمی‌دادیم در بخش‌هایی که مداخله بر عهده مدرس است، حوزه معاونت دانشجویی وارد شود و از همین رو اجرا باید بر عهده معاونت آموزشی باشد تا بتوان معیارهای ارزشی و اخلاقی را به‌صورت قانونمند اجرا کرد.

قربانیان با اشاره به تجربیاتی که در سایر کشورها در زمینه رعایت پوشش و رفتار حرفه‌ای در محیط دانشگاه‌های پزشکی وجود دارد، به مهر گفت: در کشورهای غربی بر اساس تخلفی که صورت می‌گیرد تمامی مسئولیت‌ها برعهده معاونت آموزشی است. به‌طور مثال، محرومیت‌هایی از کلاس برای دانشجوی متخلف در نظر می‌گیرند که از یک ساعت تا یک هفته تفاوت دارد و حتی در مواردی تخلف فرد، در نمره دانشجو تاثیر دارد.

کد خبر 127297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز