مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

در مراسم اهدای جوایز شهرهای برتر حمل‌ونقل پایدار 2011 جهان، شهرهای گوانجو چین، لئون مکزیک، تهران، نانت فرانسه و لیما پرو به‌ترتیب مورد تقدیر قرار گرفتند.

جایزه جهانی حمل‌و نقل پایدار

این مراسم دوشنبه شب با حضور بیش از 500 نفر از مدیران شهری، شهرداران، استادان برجسته دانشگاه‌های جهان و کارشناسان ارشد شهری و حمل‌ونقل در واشنگتن برگزار شد.

شهر تهران به همراه گوانجو چین، لیما پرو، لیون مکزیک و نانت فرانسه به‌عنوان شهرهای برتر جهان در حوزه توسعه حمل‌ونقل پایدار معرفی شده بودند. این شهرها بر مبنای اطلاعاتی که ظرف یکسال گذشته از توسعه حمل‌ونقل پایدار با محورهای مترو، بی‌آرتی، دوچرخه و تلاش برای حرکت به سمت حمل‌ونقل پایدار و کارآمد از آنها استخراج شده بود، انتخاب شدند.

همایش بزرگ جهانی انتخاب برترین‌های سالانه حمل‌ونقل و توسعه پایدار جهان از سوی هیاتی متشکل از 4 مؤسسه معتبر جهانی شامل انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی‌ (UITP)، سازمان برنامه محیط‌زیست سازمان ملل(UNEP)، مؤسسه GTZ و دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل UNDESA همه ساله در شهر واشنگتن آمریکا برگزار می‌شود.

این همایش بزرگ که از 3روز پیش کار خود را با حضور قریب به 10 هزار نفر از استادان دانشگاه، کارشناسان، همچنین مدیران شهری و اعضای شوراهای شهرهای مختلف جهان در قالب بیش از 90 کارگروه علمی و آموزشی آغاز کرده، او فردا به کار خود پایان می‌دهد.

جسارت و اراده قاطع مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان

در این همایش و در مراسم اهدای جایزه جهانی حمل‌و نقل پایدار، شهردار تهران از طریق ویدئو کنفرانس گفت: تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دینی و ملی، بهره‌برداری از تجارب مثبت جهانی، ابداع و نوآوری و تکیه بر مشارکت بی‌دریغ شهروندان، گام‌های بلندی برداشته است و در این مسیر با هدف تحقق زندگی شایسته برای تمامی ملت‌ها، با اشتیاق فراوان آماده تبادل اطلاعات و تجارب خود با شهرهای دنیا هستیم.

دکتر محمد باقر قالیباف دوشنبه شب در سخنانی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که به نمایندگی از شهروندان تهرانی در این مراسم با شکوه و در جمع شما مدیران، صاحب‌نظران و سرآمدان حوزه حمل‌ونقل و توسعه پایدار و رسانه‌های گروهی سخن می‌گویم، گفت: بر خود می‌بالم که شهردار شهری هستم که در آن جسارت و اراده قاطع برای توسعه حمل‌ونقل پایدار، یکپارچه، در دسترس، ایمن و آسان با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ویژگی بارز مدیریت شهری است و شهروندان فهیم آن، یار و همراه این سیاست‌ها و تصمیم‌های تحول‌خواهانه هستند.

شهردار تهران ادامه داد: امروز در کلانشهر تهران با وجود تمامی موانع و محدودیت‌ها، توسعه شبکه مترو، خطوط اتوبوس تندرو و خطوط ویژه اتوبوس تحقق پذیرفته است.از سوی دیگر ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و توسعه پیاده‌راه‌های امن و آرام به سرعت در حال تحقق است.وی خاطرنشان ساخت: تهران نیز نظیر بسیاری از کلانشهرهای جهان با معضلاتی مانند آلاینده‌های زیست‌محیطی روبه‌روست؛ اتخاذ رویکردهای انسان محور، به جای راهبردهای خودرو محور زمینه مناسبی را برای کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، توسعه امکانات حمل‌ونقل عمومی و دسترسی عادلانه شهروندان به این امکانات فراهم آورده است.
دکتر قالیباف تاکید کرد: معتقدم در راستای تحقق شهری سرشار از معنویت، پاکی، آرامش، ایمنی و توسعه‌یافتگی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، رویکرد صحیحی پیشه کرده‌ایم و در مسیر درستی در حرکتیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: اجازه می‌خواهم از نگاه کارشناسانه، دقیق و منصفانه کمیته محترم داوری جایزه سال حمل‌ونقل پایدار و نهادهای همکار آن، به روند تحولات منسجم، برنامه‌ریزی‌شده و رو به توسعه حمل‌ونقل پایدار در شهر تهران سپاسگزاری کنم.بدون تردید این دستاورد، مسئولیت اینجانب و همکارانم را در خدمت به همشهریان و هموطنانم سنگین‌تر و اراده ما را در این مسیر، استوارتر خواهد ساخت.

نمایش اقتدار تهران در واشنگتن

عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انتخاب گوان‍‍جو و به‌عنوان برترین شهر سال 2011 ‌در حوزه حمل‌ونقل، حمایت کمیته المپیک آسیا از این شهر به جهت ‌میزبانی بازی‌های آسیایی و همچنین حمایت‌های تمام و کمال دولت چین از این شهر را دلایل این انتخاب دانست و گفت:‌ شاید اگر امکانات قانونی و مورد نیاز مترو و اتوبوسرانی تهران به موقع در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گرفت عنوان برترین شهر دنیا در این حوزه به تهران اعطا می‌شد.

علیرضادبیر با اشاره به موفقیت بزرگ شهرداری تهران در به دست آوردن تقدیرنامه جایزه بین‌المللی توسعه حمل‌ونقل پایدار گفت: ‌حجم فعالیت‌های انجام شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی تهران به‌خصوص در بخش مترو و BRT به حدی بود که اکثر قریب به اتفاق افرادی که در این همایش حضور داشتند، شگفت‌زده شده‌بودند. علیرضا دبیر با تقدیر از تلاش‌های شهردار تهران در جریان توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران گفت: اگر چه این تقدیرنامه را من دریافت کردم اما بر خود می‌بالم که نماینده تعداد زیادی از زحمتکشان مدیریت شهری تهران بودم.

کد خبر 126654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز