گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر با بودجه‌ای یک میلیارد و 200 میلیون تومانی که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته و با حضور 130 گروه موسیقی که نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته‌است، همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار می‌شود.

نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر صبح دیروز با حضور دکتر حسن ریاحی، دبیر جشنواره، علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد و بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد، تا اعلام شود که جشنواره موسیقی فجر، فرصتی برای دیده شدن آن‌دسته از گروه‌های موسیقی است که گردش مالی نداشته و نیازمند حمایت هستند.

علی ترابی که از ابتدای سال‌جاری در غیاب مدیرکل دفتر موسیقی، به‌عنوان سرپرست، هدایت موسیقی کشور را برعهده دارد، با اشاره به تغییر مدیریت دفتر موسیقی به از دست رفتن زمان برای انتخاب اشاره و اعلام کرد که سابقه حسن ریاحی در جایگاه دبیر دور‌ه‌های پیشین در هدایت این جشنواره بسیار اهمیت دارد.

جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، پس از 26 سال هنوز سیاست مشخصی ندارد؛ به‌طوری که ترابی در این نشست اعلام کرد: این جشنواره در طول تاریخ شکل‌گیری‌ و ادامه مسیرش دیدگاه‌های مختلفی را پیگیری کرده و تغییراتی را نیز داشته به‌طوری که بخشی از این تغییرات برای سیاست‌های کلی و بخشی هم براساس سیاست‌های دبیر جشنواره بوده است اما جشنواره به‌عنوان یک فستیوال وظیفه دارد گروه‌های موسیقی را شناسایی و از این گروه‌ها حمایت کند.

جشنواره موسیقی فجر امسال هدف خود را برای حمایت و معرفی چهر‌های جوان اعلام کرد؛ به‌طوری که حسن ریاحی یکی از شروط خودش را برای پذیرفتن دبیری جشنواره، تمرکز برنامه‌ها روی چهره‌های جوان اعلام کرد. طبق اعلام دبیر جشنواره، در بخش رقابتی از پایان‌نامه‌های دانشجویان در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده شده تا قدم اول که کشف استعدادهای جوان است در این دوره از جشنواره برداشته شود.

نوید همه ساله دبیران و مسئولان جشنواره، حمایت از جوانان و برندگان و ترتیب‌دادن اجرای عمومی برای آنان است. گرچه کمتر کسی اجرای عمومی برگزیدگان جوان جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را در طول سال گذشته به‌یاد دارد اما علی ترابی تاکید کرد که در سال 89 به 80 درصد جوانان مجوز اجرای عمومی و حتی اجرای خارج کشور داده شده‌است؛ حمایت‌هایی که شامل تسهیلات سالن، مجوز و غیره بوده‌است.

شاید مهم‌ترین نکته این جشنواره را باید به صدا در‌آمدن سازهای ارکستر ملی پس‌از 2سال سکوت دانست. از طرف دیگر امسال برخلاف سال گذشته بخشی به اسم موسیقی نواحی در جشنواره نخواهد بود تا این جشنواره به شکل مستقل و مجزا در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شود.

گرچه پیش از این اعلام شده بود که داوران معرفی نخواهند شد ولی بابک رضایی این خبر را یک سوء تفاهم مطبوعاتی دانست و حسن ریاحی اعلام کرد که هیأت داوران جشنواره بیست و ششم از بین چهره‌های جدید و نسل جدید دانشگاهی انتخاب شده‌اند. در بخش آواز جمعی میلاد عمرانلو، رازمیک اوحانیان و کاظم زاد، در بخش موسیقی کلاسیک شاهین فرهت، تفضلی، علیرضا مشایخی و کیاوش صاحب نسق، در بخش موسیقی ایرانی سعید ثابت، آذر هاشمی و مسعود شعاری و در بخش موسیقی کلاسیک غیرایرانی اکبر محمدی، امیر صراف و نادر مرتضی‌پور داوری آثار را بر عهده دارند.

حذف بخش رقابتی پاپ از جشنواره یکی از موارد سؤال برانگیز بود و با اینکه توضیحات دبیر جشنواره و سرپرست دفتر موسیقی در مورد حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ و حفظ بخش جنبی چندان قانع‌کننده نبود، اعلام شد که حذف این بخش به معنای عدم ‌ارزش‌گذاری نیست و گروه‌های حاضر در بخش جنبی به اندازه کافی شناسایی شده‌اند.بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 2 تا 8 اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 126513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز