چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از تاسیس بنیاد سعدی خبر داد.

سعدی شیراز

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامعلی حداد عادل عصر امروز در مراسم پایانی هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران گفت: اساسنامه این بنیاد بررسی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و پس از امضای رئیس جمهور به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی رسالت بنیاد سعدی را آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان در داخل و خارج از کشور بیان کرد و گفت: این بنیاد به نام سعدی نامیده شده است زیرا سعدی آموزگار جاودانه زبان فارسی است و از روزی که گلستان سعدی تالیف شده است هرکس زبان فارسی یادگرفته، دانش آموز سعدی بوده است.

حداد عادل افزود: بنیاد سعدی حاصل تجربه 32 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و ما از مجموع تلاش های صورت گرفته در این سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که موسسه یا سازمانی در ایران برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تشکیل شود.

وی گفت: در تاسیس بنیاد سعدی تلاش می‌شود از تجارب جهانی دیگر ملت ها بهره بگیریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به تشریح چشم انداز آینده بنیاد سعدی پرداخت و گفت: سیاستگذاری و تدوین خط مشی اصولی در آموزش زبان فارسی از جمله وظایف این بنیاد است چرا که این سیاستگذاری می تواند عمومی، ناظر بر اوضاع یک منطقه یا خاصِ یک کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه روش ما در آموزش زبان فارسی در هر کشور یا منطقه متفاوت است، افزود: ما باید برای سیاستگذاری تصویر روشنی از مناطق و کشورهای مختلف داشته باشیم و از تجربه همه استادان ایرانی که در سه دهه اخیر در کشورهای مختلف آموزش زبان فارسی را بر عهده داشته‌اند و همچنین از تجارب رایزن‌های فرهنگی استفاده کنیم.

حداد عادل برنامه ریزی آموزشی را از دیگر وظایف بنیاد سعدی دانست و گفت: ما باید دست کم برای اموزش زبان فارسی در دو دوره کوتاه مدت و بلند مدتی که منتهی به اعطای مدرک تحصیلی شود، برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: مسئولیت دیگر بنیاد سعدی، تدوین سرفصل ها و تالیف کتب درسی است ضمن آنکه این بنیاد باید با مخاطب شناسی برای آموزش زبان فارسی برنامه ریزی کند.

حداد عادل افزود: مخاطبان بنیاد، شامل غیر ایرانیان خارج از کشور، غیر ایرانیان داخل کشور و ایرانی الاصل های مقیم کشورهای دیگر است.

وی گفت: این مخاطبان باید بر اساس انگیزه، سن، ملیت و زبان مادری دسته بندی و برای آموزش زبان فارسی به آنان برنامه ریزی شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تربیت معلم و استاد را از جمله مهمترین وظایف بنیاد سعدی دانست و گفت: اکنون مشکل ما کمبود نیروی انسانی متخصص آموزش زبان فارسی به ویژه آموزش به غیر فارسی زبانان است که باید با توجه به کشور یا منطقه محل ماموریتشان و دوره‌های دانشگاهی مختلف تربیت شوند.

حداد عادل ادامه داد: بنیاد سعدی باید با فراهم کردن مجموعه‌ای از انواع نرم افزارها،مجلات،کتاب،لوح فشرده،فیلم و وبگاه‌های اینترنتی، فعالیت های کمک آموزشی نیز داشته باشد و با طراحی دوره‌های بازآموزی، از استادان زبان فارسی در کشورهای دیگر دعوت کند تا برای گذراندن دوره های کوتاه مدت و به روزآوری دانش زبان فارسی خود به ایران سفر کنند.

وی بر اهمیت اطلاع رسانی دوسویه میان استادان زبان فارسی غیر ایرانی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد و گفت: فرهنگستان در 16 سال گذشته30 هزار معادل فارسی برای اصطلاحات بیگانه در زمینه‌های مختلف وضع کرده است، بنابراین کسی که زبان فارسی می آموزد باید بداند که لغات این زبان پیوسته در حال افزایش است و ما نیز باید بدانیم که در کشورهای دیگر چه اقداماتی در زمینه آموزش زبان فارسی انجام گرفته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بااشاره به اینکه اکنون 10 هزار دانشجوی خارجی در ایران زبان فارسی می آموزند،گفت: این از برکت انقلاب اسلامی است و امیدواریم تاسیس بنیاد سعدی، طلیعه حرکتی شوق انگیز و مفید برای آموزش زبان فارسی باشد.

هفتمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی که دیروز با حضور سیصد استاد ایرانی و خارجی در دانشگاه تهران آغاز شده بود، عصر امروز به کار خود پایان داد.

کد خبر 126265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز