گروه اقتصادی: شرکت توانیر به دلیل تشدید و تداوم سردی هوا در روزهای آینده و محدودیت سوخت نیروگاه‌های کشور مردم را به صرفه‌جویی در مصرف برق فراخواند.

به دنبال قطع گاز مصرفی برخی نقاط کشور و اعلام وضعیت بحرانی در تولید و عرضه گاز در دو هفته اخیر و هشدارهای متعدد مسئولان شرکت ملی گاز برای صرفه‌جویی شهروندان، جمعه 15 دی شرکت توانیر در اقدامی مشابه به دلیل تشدید و  تداوم سردی هوا در روزهای آینده و محدودیت سوخت نیروگاه‌های کشور، مردم را به صرفه‌جویی در مصرف برق فراخواند.

روابط عمومی شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی کاهش دما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور با محدودیت‌هایی مواجه شده است و این امر موجب کاهش تولید برق در تعدادی از نیروگاه‌های کشور شده است.

این اطلاعیه از مردم درخواست کرده برای پیشگیری از بروز خاموشی‌های احتمالی، نهایت صرفه‌جویی را در مصرف برق  بویژه عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف به عمل آورند.

وزیر نیرو در این زمینه به خبرنگار ما گفت: متأسفانه صرفه‌جویی در مصرف از سوی نهادهای دولتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مصرف بی‌رویه بویژه انشعاب‌های غیرمجاز برنامه‌های وزارت نیرو برای  تأمین برق مصرفی مردم و بهسازی شبکه‌های برق را با مشکل روبه‌رو کرده است.

به گزارش همشهری شرکت ملی گاز روز پنجشنبه اعلام کرد که با توجه به ضرورت تأمین گاز مناطق سردسیر کشور گاز همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی در سراسر کشور قطع می‌شود.

سیدرضا کسایی‌زاده در مصاحبه با خبر شبکه تلویزیونی اعلام کرد این اقدام از ساختمان مرکزی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از جمله شرکت ملی گاز ایران در تهران آغاز شده است. وی تأکید کرد : ده درصد مصرف گاز در بخش تجاری مصرف می‌شود که ادارات دولتی در این بخش قرار دارند.

به گفته کسایی زاده درحال حاضر مناطقی در استان آذربایجان غربی، استان کردستان، سمنان و دیگر مناطق کشور با افت فشار و قطع گاز مواجه هستند.

درهمین حال شرکت ملی گاز روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای خواستار صرفه‌جویی مشترکان دارای گاز در کشور بویژه در ساعات شب و ساعات 18 تا 23 شد.

این شرکت با تأکید بر ادامه موج سرما در کشور تأکید کرد : درصورت ادامه این شرایط و مصرف بالا امکان قطع گاز در برخی نقاط دیگر کشور از جمله در تهران نیز وجود دارد.

تلاش برای تأمین سوخت

سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درگفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد، کاهش فشارگاز باعث ایجاد مشکل برای تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها شده است و در عین حال شدت سرما مصرف سوخت مایع در نیروگاه را نیز افزایش داده و این امر مشکل کمبود سوخت را تشدید کرده است. 

شهنازی زاده با اشاره به مشکل زودهنگام سوخت  در نیروگاه‌ها تأکید کرد:  در سال‌جاری ذخیره سوخت کافی در کشور وجود دارد و طبق برنامه شرکت پخش برای نیروگاه‌ها نیز سوخت کافی تأمین کرده است ولی با تداوم سرما نیروگاه‌ها نیز با مصرف بیش از پیش روبه‌رو هستند.

بنابراین باید ذخایر بیشتری مصرف شود. به گفته وی در روزهای اخیر جلسه‌های متعددی برای بررسی مشکلات موجود با مسئولان شرکت ملی گاز و توانیر داشته‌ایم و برای مواجهه با این مشکلات برنامه‌ریزی شده است.

وی درعین حال تأکید کرد : در هرشرایط باید با کمک مردم در صرفه‌جویی در مصرف گاز و هم در مصرف برق این مشکل برطرف شود.

وی از برنامه‌ریزی برای توزیع سوخت مایع در مناطقی که با مشکل قطع گاز روبه‌رو هستند خبرداد و گفت: به دلیل ذخیره کافی سوخت هیچ مشکلی در سوخت رسانی نیست و تنها باید برای توزیع برنامه‌ریزی شود.

راه‌اندازی پالایشگاه پارسیان

درهمین حال تلاش برای راه‌اندازی پالایشگاه پارسیان دو نیز ادامه دارد و کارشناسان شرکت ملی گاز در حال پیگیری امر هستند تا هرچه زودتر بخشی از نیاز کشور و صادرات گاز به ترکیه برطرف شود.

سید رضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز که  هفته گذشته از تلاش برای تسریع در بهره‌برداری از این   پالایشگاه خبرداده بود روز پنجشنبه اعلام کرد: فاز نخست پالایشگاه پارسیان با ظرفیت تصفیه روزانه 10 میلیون متر مکعب روز جمعه(دیروز) به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی با توجه به اینکه پالایشگاه مذکور در مراحل اولیه راه‌اندازی قرار دارد، ممکن است برخی موارد فنی پیش‌بینی نشده‌ای در خلال کار رخ دهد؛ ولی عملاً کار تولید مرحله به مرحله در این پالایشگاه آغاز شده است.

به گفته کسایی زاده، هر هفته یک واحد این پالایشگاه وارد مدار می‌شود تا پالایشگاه به ظرفیت کامل آن که روزانه 35 میلیون مترمکعب است برسد.

کد خبر 12617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز