مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

علم و فناوری در سال 2010 شاهد تحولات و رخدادهای مهمی بود، با ورود به دهه دوم هزاره سوم میلادی چشم‌اندازی جدید فراروی ما قرار گرفته است.

برترین های علمی

سرعت پیشرفت دانش و فناوری‌های مختلف در هر سال از این دهه به قدری بوده است که تصور 10سال پیش برای ما کمی غیر ممکن به‌نظر می‌رسد. گروه دانش و فناوری همشهری در گزارش‌هایی به بررسی مهم‌ترین و برجسته‌ترین تحولات این حوزه در این سال پرداخته ا ست. بخش اول این گزارش سه‌شنبه 21 دی ماه منتشر شد. این نگاه به همه حوزه‌های دانش و فناوری تسری یافته است و البته تلاش شده تیتروار و به صورت کوتاه فقط عناوین این رخدادها مرور شود.

10 ابزار برتر الکترونیک

1- گوشی هوشمند Epic 4G سامسونگ: اگرچه در سال 2010 گوشی‌های هوشمند مختلفی روانه بازار شد، ولی کارشناسان این محصول را بهترین گوشی می‌دانند. این گوشی هوشمند به سیستم‌عامل اندروید 1/2 مجهز شده است و به تمامی نیازهای دیجیتال و قابل‌حمل کاربران پاسخ می‌دهد.

2- تلویزیون C8000 سامسونگ: این سری از تلویزیون‌های سامسونگ مبتنی بر فناوری LCD HDTV هستند که در اندازه‌های 46 و 55 اینچی به فروش می‌رسند. مدل 46اینچی این تلویزیون با قیمت 5هزار یورو به فروش می‌رسد و کیفیت تصویر در آن 240 هرتز است.

3- رایانه رومیزی TouchSmart 310 Hp: این رایانه رومیزی شامل نمایشگر 20اینچی چند - لمسی می‌شود که فاقد کیس(Case) است و تمام بخش‌های آن در مانیتور جاسازی شده است. این رایانه رومیزی برای گرافیست‌ها و عکاسان حرفه‌ای نیز قابلیت‌های فراوانی را در خود جا داده است.

4- دوربین دیجیتال Alpha Nex-5 سونی: این دوربین دیجیتال که قابلیت عکسبرداری سه‌بعدی برای آن در نظر گرفته شده است، شامل حسگر 14/6 مگاپیکسلی می‌شود و تمامی امکانات ویژه برای عکسبرداری حرفه‌ای را در خود جا داده است.

5- لپ‌تاپ Envy 14 HP: این لپ‌‌تاپ هم‌اکنون با قیمت 1000یورو در بازار به فروش می‌رسد و بدنه آن از جنس آلومینیوم ساخته شده است. روی این لپ‌تاپ پردازنده i5-450M نصب شده و وزن آن بسیار کم است.

6- کتابخوان الکترونیک Kindle Wi-Fi+ 3G(نسخه سوم): این دستگاه کتابخوان الکترونیک که آخرین محصول شرکت آمازون محسوب می‌شود، نمایشگری را مبتنی بر فناوری E-ink در خود جا داده است و به گونه‌ای طراحی شده که کاربر پس از مشاهده آن به مدت زیاد دچار خستگی و آسیب چشمی نمی‌شود.

7- رایانه لوحی iPad اپل: این محصول موفق شد عنوان بهترین دستگاه دیجیتال سال 2010 را از آن خود کند و گوی سبقت را از رایانه لوحی Galaxy Tab سامسونگ برباید. اپل در نظر دارد به زودی مدل جدید این محصول را وارد بازار کند.

8- سیستم ذخیره‌ساز اطلاعات Crucial RealSSD C300: این محصول در خانواده حافظه‌های جامد طبقه‌بندی می‌شود و نخستین محصول در این زمینه است که می‌تواند اطلاعات را با سرعت 6گیگابیت در ثانیه رد و بدل کند. این محصول پرسرعت‌ترین حافظه جامد در جهان است.

9- چاپگر OfficeJet Pro 8500A Plus و Hp: این چاپگر پیشرفته و هوشمند که برای آن قابلیت اتصال به اینترنت نیز در نظر گرفته شده است، برای ادارات کوچک و متوسط مناسب است و از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌توان به سرعت بالا برای چاپ صفحات در دقیقه اشاره کرد.

10- دستگاه رسانه‌ای خانگی Roku XDS: این سیستم که به‌عنوان یک رسیور برای گیرنده‌های تلویزیونی محسوب می‌شود، حافظه داخلی از نوع هارددیسک دارد و می‌تواند برنامه‌های تلویزیونی و تصاویر ویدئویی مورد علاقه کاربران را در خود ذخیره کند.

برترین فناوری‌های تأثیر گذار

۱- تلویزیون‌های دیجیتال (Full HD)
۲- آندروید
۳- کتابخوان‌های الکترونیک
۴- جعبه‌های قابل تنظیم چند رسانه‌ای
۵- دستگاه کنترل توسط اعضای بدن برای بازی‌های رایانه‌ای
۶- واقعیت افزوده(شبیه ساز بازیگر)
۷- تبلت‌ها
۸- صفحات نمایش ۳ بعدی

برترین موفقیت‌های ژنتیک

1- بیولوژی سنتزی: گروهی از محققان موفق شدند نخستین ژنوم مصنوعی (سنتزی) را ایجاد و از آن برای تغییر هویت یک باکتری به روشی که بتواند انواع جدیدی از پروتئین‌ها را تولید کند استفاده کنند. این روش می‌تواند برای تولید سوخت‌های زیستی، داروها و سایر ترکیبات شیمیایی کاربرد داشته باشد.

2- ژنوم انسان اولیه: تکنیک‌های جدید توالی‌نویسی موفق شدند توالی ژنوم انسان اولیه را از استخوان‌های سه انسان اولیه زن که بین 38هزار تا 44هزار سال قبل می‌زیسته‌اند به‌دست آورند. این متد جدید به دانشمندان اجازه می‌دهد که نخستین مقایسات مستقیم را میان ژنوم انسان مدرن و ژنوم انسان‌های اولیه انجام دهند.

3- پیشگیری از HIV: محققان موفق شدند نوعی ژل پیشگیری ازHIV را ایجاد کنند. این ژل محتوی تونوفویر، یک داروی ضد ایدز است که می‌تواند به میزان 39درصد خطر ابتلا به این ویروس را در زنان و به میزان 43/8درصد در مردان کاهش دهد.
4- توالی نویسی اگسوم‌ها: ژن‌های بیماری‌های نادر- اگسوم‌ها بخش‌هایی از ژنوم هستند. با توالی‌نویسی اگسوم‌های یک ژنوم، گروهی از دانشمندان کشف کردند که برخی از بیماری‌های نادر ژنتیک تنها با یک ژن ارتباط دارند اما مطالعه آنها با متدهای رایج بررسی‌های بیماری‌ها یعنی بررسی ژنوم والدین بسیار دشوار است.

5- شبیه‌سازی‌های مولکولی دینامیک: شبیه‌سازی چرخش پروتئین‌ها به مدت ده‌ها سال به‌دلیل پیچیدگی فرایند ترکیب، مسئله‌ای غامض بود. اکنون گروهی از محققان با کمک یکی از پرقدرت‌ترین ابررایانه‌های دنیا موفق شدند حرکات چرخشی پروتئین‌ها را بازسازی کنند.

6- ژنومیک نسل آینده: دانشمندان در پروژه‌ای با عنوان 1000ژنوم، تکنیک‌های توالی‌نویسی سریع‌تر و ارزان‌تری را برای انجام مطالعات وسیع‌تر ارائه کرده‌اند. پروژه هزار ژنوم تاکنون بسیاری از تغییرات ژنتیک را شناسایی کرده است‌. این پروژه می‌تواند اطلاعات مهمی درباره بیماری‌های مختلف ژنتیک در اختیار دانشمندان قرار دهد.

7- برنامه نویسی دوباره RNA: برنامه‌نویسی دوباره سلول‌ها، یک تکنیک استاندارد در بررسی توسعه سلولی و بیماری‌هاست. با استفاده از این تکنیک می‌توان چرخه حیات سلول را به عقب بازگرداند و سلول‌های بنیادی به‌دست آورد. در سال 2010 گروهی از دانشمندان متد جدیدی را یافتند که با استفاده از RNA سنتزی می‌توان سلول‌ها را دوباره برنامه‌نویسی کرد. مقایسه این متد جدید با متدهای قبلی نشان می‌دهد که این تکنیک جدید سریع‌تر و 100 برابر مؤثرتر و ایمن‌تر از روش‌های پیشین است.

برترین مدیران آی‌تی

1- مارک آندرسین مدیرعامل شرکت نت‌اسکیپ؛ او پس از یک دوره غیبت، دوباره به این شرکت بازگشته است تا این شرکت را به جایگاه گذشته‌اش بازگرداند. او در ساخت زیرساخت‌های شبکه بسیار موفق عمل کرده و مدیر پروژه نخستین مرورگر تجاری بوده است.

2- مارک زاکربرگ‌ مدیرعامل فیس‌بوک؛ سایتی که در حال حاضر بیش از 500میلیون نفر کاربر فعال دارد و از نظر میزان ترافیک شبکه از گوگل هم بالاتر قرار گرفته است.

3- اوان ویلیامز مدیرعامل شبکه اجتماعی توییتر؛ یک سایت میکرو بلاگ‌نویسی

4- بیزاستون که با همکاری اوان ویلیامز شبکه توییتر را بنیان گذاشته و از محبوبیت زیادی در میان کاربران برخوردار هستند.

5- لری پیج و سرگئی برین مدیران گوگل؛ جالب است بدانید در هر ماه 8/87میلیارد جست‌وجو از طریق گوگل صورت می‌گیرد.

6- لئو آپتکر، مدیرعامل شرکتHP ؛ این شرکت که در حال حاضر به‌عنوان سرسخت‌ترین رقیب برای شرکت IBM شناخته می‌شود، قطب قدرتمندی در صنعت ساخت سخت‌افزارها و فناوری‌های مختلف به‌شمار می‌آید.

7- لی‌کان‌هی مدیر 68 ساله سامسونگ که دوباره به این شرکت بازگشته، توانسته تغییرات چشمگیری را در نحوه فعالیت این شرکت ایجاد کرده و روند رو به رشدی را آغاز کند.

8- ساموئل پلامیسانو مدیرعامل فعلی شرکت IBM که از سال 2002 سکان هدایت این شرکت را برعهده دارد. چند سالی است که IBM به‌عنوان برترین شرکت تولیدکننده سخت‌افزار در جهان شناخته می‌شود و امسال هم این عنوان را از آن خود کرده است.

9- بیل گیتس و پل‌آلن از مایکروسافت

10- جورما اولیلا مدیر نوکیا؛ شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌همراه در چند سال اخیر فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند و با تولید انواع تلفن‌های هوشمند، کاربران را بیش از گذشته به خود وابسته کرده‌اند.

برترین تکنولوژی‌های تلفن‌ همراه

1- پردازشگرهای دوهسته‌ای: در سال 2010 معرفی تلفن‌های هوشمند با پردازشگرهای یک گیگاهرتزی تحولی بزرگ را رقم زد و تمرکز روی پیشرفت پردازشگرها تا سال آینده و با معرفی پردازشگرهای دوهسته‌ای ادامه خواهد داشت. در ماه جاری شرکت LG تلفن همراه Optimus 2x را با داشتن سیستم‌عامل آندروید و پردازشگر دو هسته‌ای «Tegra2» شرکت Nvidia معرفی کرد. گرایش به سوی پردازشگرهای دوهسته‌ای قابلیت‌های ویدئویی تلفن‌های هوشمند را افزایش داده و جست‌وجو در اینترنت را سریع‌تر و آسان‌تر خواهد کرد.

2- نمایشگرهای سه بعدی: موفقیت در نمایش فیلم‌های سه‌بعدی روی پرده‌های سینما تأثیر موج‌گونه‌ای روی صنعت محصولات الکترونیکی داشته است، تلویزیون‌ها، کنسول‌های بازی، رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند، همگی از قابلیت سه‌بعدی شدن برخوردارند.

 

کد خبر 125789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز