همشهری آنلاین: بخش‌هایی از مجسمه‌ فرعون مصری با گذشت بیش از یک قرن از کشف مجسمه، پیدا شدند.

amenhotep

به گزارش ایسنا، روز یکشنبه (19 دی) یکی از مقامات وزارت فرهنگ مصر اعلام کرد با گذشت بیش از یک قرن از کشف مجسمه فرعون «آمنهوتپ سوم» و ملکه‌اش «تییا» در منطقه‌ «لکسور» شش تکه از این مجسمه‌ پیدا شده است.

به گزارش الاهرام، شش تکه کشف شده بخش‌هایی از سینه، پای راست، انگشتان و دیگر بخش‌های مجسمه‌ «آمنهوتپ سوم» و ملکه‌اش هستند. این مجسمه اولین‌بار توسط باستان‌شناسان فرانسوی در سال 1889 کشف شده و در طی سال‌ها، تکه‌های مختلف آن توسط مرمتگران ایتالیایی به هم متصل شدند.

قرار است شش تکه پیدا‌شده در روزهای آتی به مجسمه‌ آمنهوتپ سوم و ملکه‌اش که در موزه‌ قاهره نگهداری می‌شود، اضافه شود.

در ماه مارس نیز باستان‌شناسان مصری موفق به کشف مجسمه‌ سر «آمنهوتپ سوم» با 3400 سال قدمت شدند که هم‌اندازه‌ یک انسان بالغ است.

این مجسمه در جریان کاوش‌های مشترک باستان‌شناسان مصری، آلمانی و آمریکایی در ویرانه‌های معبدی در جنوب شهر تاریخی لکسور که از آن به‌عنوان مرده‌شورخانه‌ فرعون استفاده می‌شد، کشف شد.

مجسمه‌ سر فرعون آمنهوتپ سوم در ویرانه‌های معبدی کشف شد که سال‌ها پیش پیدا شده بود و بخشی از مجسمه‌ بسیار بزرگی از فرعون آمنهوتپ سوم است.

آمنهوتپ سوم که پدر‌بزرگ «توتانخامون» بود، بین سال‌های 1387 تا 1348 پیش از میلاد مسیح (ع) بر سرزمین‌های تمدن مصر باستان حکومت می‌کرد و در آن سال‌ها، تمدن مصر باستان در اوج بود و سرزمین‌های آن از «نوبیا» در جنوب تا سوریه در شمال امتداد داشت.

محققین بر این باورند که مرده‌شورخانه‌ آمنهوتپ سوم در سال‌های دور به‌دلیل وقوع چند سیل به‌شدت آسیب دیده است و اکنون فقط دیوار‌های آن باقی مانده‌ است.

شهرت آمنهوتپ سوم در تاریخ تمدن مصر باستان از این نظر است که او بسیار هنردوست بوده و نقش زیادی در اعتلای هنر در مصر باستان ایفا کرده است.

سال‌ها پیش نیز مجسمه‌هایی به‌شکل مجسمه‌های کشف‌شده از آمنهوتپ سوم، در مقبره‌ای در مصر کشف شدند و اکنون در موزه‌ بریتانیا نگهداری می‌شوند.

کد خبر 125434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز