همشهری آنلاین: نشست مشترک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با سه عضو کابینه احمدی‌نژاد برای بررسی مسئله بنزین امروز تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزرای کشور و نفت به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نماینده وزیر صنایع در این جلسه اقدامات دولت را در توسعه حمل‌ونقل شهری و ترویج دوگانه‌سوز کردن خودروها تشریح کردند.

از رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقل شده است که نمایندگان دولت برای اجرای مصوبه مجلس در کاهش واردات سوخت مصمم بوده‌اند.

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: خبر منتفی شدن سهمیه‌بندی بنزین دروغ محض است و دولت فعلاً تصمیم نهایی را در این‌باره اتخاذ نکرده است.

دیروز یک خبرگزاری داخلی از منتفی شدن سهمیه‌بندی بنزین و تداوم واردات این کالا، اما بدون اتکاء به حساب ذخیره ارزی خبر داده بود.

پورمحمدی همچنین گفت: تلاش ما این است شرایطی را که مجلس در قانون بودجه برای سهمیه‌بندی بنزین تعیین کرده تأمین کنیم. اما ممکن است این کار در زمان تعیین شده انجام نشود و تأخیر داشته باشد.

مصرف سوخت در کشور به طور متوسط حدود 70 میلیون لیتر در روز است که تنها 40 میلیون لیتر آن را پالایشگاه‌های داخلی تأمین می‌کنند. دولت تاکنون کمبود بنزین را با پرداخت یارانه‌ای سنگین و از طریق واردات، تأمین می‌کرد. اما مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1385 از میزان اعتبار واردات بنزین به شدت کاست و به دولت اجازه داد پس از توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، بهسازی پالایشگاه‌ها و دوگانه‌سوزکردن خودروها، بنزین تولید داخل را سهمیه‌بندی کند.

منتقدان طرح سهمیه‌بندی بنزین عقیده دارند دولت هنوز پیش‌شرط‌های سهمیه‌بندی بنزین را عملی نکرده است و کاهش عرضه سوخت در این شرایط می‌تواند مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیار جدی ایجاد کند.

در این حال وزیری هامانه وزیر نفت پس از شرکت در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بوجه مجلس به خبرنگاران گفت: از نیمه دوم سال برای واردات بنزین بودجه نداریم و منتظر تصمیم نهایی دولت در این‌باره هستیم.

کد خبر 1254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز