همشهری آنلاین: دبیر انجمن اهواز اعلام کرد در شامگاه دوشنبه 20 دی ماه، سیاره تیر یا عطارد به بیشترین فاصله با خورشید می‌رسد

سیاره تیر

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو جعفری زاده با بیان اینکه غزال تیزپای آسمان، سیاره تیر (عطارد) ، این روزها در صبحگاه به آسانی قابل دیدن است افزود: این سیاره در روز 20 دی ماه جاری در ساعت 17 و 55 دقیقه به بیشترین کشیدگی غربی و جدایی زاویه‌ای 23 درجه و 16 دقیقه و 55 ثانیه خواهد رسید.

وی اظهار داشت: برای دیدن سیاره تیر کافی است قبل از طلوع خورشید نگاهی به بالای افق شرقی بیندازید تا این سیاره را بتوانید مانند ستاره‌ای از قدر 2/0 - ببینید.

دبیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه سیاره عطارد اولین سیاره منظومه خورشیدی است که دیدن آن به زمان و مکان مناسب (از نظر افق) نیاز دارد خاطرنشان کرد: عطارد یا تیر نخستین و نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است. از نظر اندازه نسبت به دیگر سیارات بعد از "پلوتو" کوچک‌ترین سیاره محسوب می‌شود.

وی قطر این سیاره را 4 هزار و 880 کیلومتر ذکر کرد و ادامه داد: این سیاره در یک مدار بیضی شکل به دور خورشید می‌گردد. نزدیک‌ترین فاصله آن از خورشید تنها 9/45 میلیون کیلومتر و دورترین فاصله آن 7/69 میلیون کیلومتر است از این رو همواره در اطراف خورشید حضور دارد و برای ما تنها در هنگام طلوع و غروب قابل رویت است.

جعفری زاده با تاکید بر اینکه این سیاره بسیار گرم است توضیح داد: درجه حرارت سطح سیاره عطارد در هنگام روز به حدود 427 درجه سانتیگراد و در شب به 173 درجه سانتیگراد زیر صفر کاهش می‌یابد. عطارد هر 88 روز یک بار یک دور به گرد خورشید می‌چرخد در حالی که در مدت 5/58 روز یک دور به دور خود می‌چرخد.

دبیر انجمن نجوم خاطرنشان کرد: در عطارد هیچ گونه جوی وجود ندارد ولی برخی مطالعات وجود مقدار کمی گاز هلیوم را که ظاهرا از طریق بادهای خورشید در اطراف این سیاره قرار گرفته‌اند اثبات می‌کند. شکل ظاهری این سیاره بسیار آبله گون است و چهره‌ای شبیه به کره ماه دارد.

کد خبر 125305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز