مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه فیلم‌های رادیولوژی، فیلم‌های عکسبرداری و نوار سیاه داخل فلاپی دیسک‌ها برای رصد خورشیدگرفتگی مناسب نیستند گفت: در صورتی که فیلترهای مناسب در دسترس نیست می‌توان از فیلتر جوشکاری نمره 14 استفاده کرد

روش رصد خورشید گرفتگی

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله قمری نژاد با اشاره به آسیب‌های چشم ناشی از مشاهده مستقیم به خورشید افزود: رصد و مشاهده خورشید به عنوان پر نورترین جرم آسمانی (با قدرت یا درخشندگی 27-) بسیار خطرناک است به گونه‌ای که گزارش‌هایی از آسیب‌های جبران ناپذیر به چشم از کشورهای مختلف ارسال شده است.

وی جلوگیری از این آسیب‌ها را مستلزم استفاده از ابزار مناسب رصد دانست و اظهار داشت: یکی از مهمترین ابزار برای رصد این پدیده نجومی، فیلترها و عینک‌های استاندارد است. هنگامی که رصدگر اقدام به رصد خورشید گرفتگی می‌کند باید فیلترهای استاندارد را در جلوی دوربین دو چشمی و یا تلسکوپ خود قرار دهد.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه عینک‌های مخصوص رصد خورشید گرفتگی یک بار مصرف هستند توضیح داد: عینک‌هایی که برای رصد این پدیده تولید و در اختیار رصدگران قرار می‌گیرند یک بار مصرف هستند و پس از مصرف باید کنار گذاشته شود چرا که به مرور زمان بر روی فیلترهایی که برای این عینک‌ها استفاده می‌شود سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود که در صورت عدم توجه به آن، آسیب‌های شدیدی به چشم وارد می‌زنند.

روش قرار دادن فیلتر در مقابل تلسکوپ بازتابی

روش قرار دادن فیلتر در مقابل تلسکوپ بازتابی

وی با تاکید بر نامناسب بودن فیلم‌های رادیولوژی، فیلم‌های عکسبرداری و نوار سیاه داخل فلاپی دیسک‌ها برای رصد خورشیدگرفتگی گفت: در صورتی که رصدگران فیلترهای مناسب در اختیار ندارند می‌توانند از فیلترهای جوشکاری نمره 14 استفاده کنند. این فیلترها توانایی جذب نورهای مضر خورشید را دارند.

قمری نژاد همچنین به نحوه عکسبرداری از خورشید گرفتگی جزئی 14 دی ماه اشاره کرد و گفت: برای عکسبرداری از قرص خورشید در پدیده خورشیدگرفتگی دوربین‌های مجهز به لنز تله 200 مناسب تر است.

وی با تاکید بر اینکه از رصد خورشیدگرفتگی با تلسکوپ و یا دوربین دو چشمی بدون فیلتر پرهیز شود اضافه کرد:علاقه مندان به رصد این پدیده می‌توانند به صورت غیرمستقیم اقدام به رصد کنند به این صورت که با نصب کاغذی در پشت تلسکوپ، تصویر خورشید بر روی آن منعکس می‌شود که این تصویر قابل مشاهده است.

 

روش قرار دادن فیلتر در مقابل تلسکوپ بازتابی

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، یکی از روش‌های بسیار ساده در رصد خورشید گرفتگی را استفاده از اتاق‌های تاریک دانست و ادامه داد: در این روش شما با ساخت مکعب مستطیل به اندازه‌ای که سرتان در یکی از ضلع‌های آن قرار گیرد، اتاقی تاریک را برای رصد آسان خورشید گرفتگی فراهم کنید. در این روش در یکی از ضلع‌های مکعب مستطیل سوراخی به اندازه چند میلیمتر درست کنید. در آن طرف می‌توانید تصویر قرص خورشید را مشاهده کنید.

کد خبر 124868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز