چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: با گذشت چند روز از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، بازار مواد خوراکی با فراز و نشیب چندانی مواجه نشده و مسئولان از ثبات یا کاهش نسبی قیمت برخی اقلام خوراکی خبر می‌دهند.

فروشگاه مواد غذایی

با این وجود طی هفته جاری در حالی که بازار مواد غذایی با ثبات نسبی قیمت همراه بود، نرخ برخی از اقلام خوراکی مانند میوه و مرکبات به‌دلیل افزایش تقاضای ناشی از شب یلدا افزایش نسبی را تجربه کرد و قیمت برخی انواع سبزی نیز همچنان بالا ماند.
انتظارات تورمی ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موجب شده تا هنوز نتوان اظهار‌نظر قطعی را در زمینه میزان تأثیر اجرای این قانون بر قیمت تمام شده مواد غذایی مطرح کرد، با این وجود قیمت برخی مواد غذایی با نوسان همراه بوده است.

کاهش قیمت برخی مواد غذایی

با گذشت چند روز از اصلاح قیمت‌ها، برخی اتحادیه‌های صنفی از کاهش یا ثبات قیمت برخی مواد غذایی خبر می‌دهند. پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اخباری مبنی بر کاهش 100تومانی قیمت برنج و روند نزولی قیمت قندوشکر اعلام شد. با این روند چندی پیش رئیس اتحادیه کشوری بنکداران مواد غذایی نیز با تأیید روند نزولی قیمت برنج از کاهش قیمت ماکارونی و رب گوجه فرنگی خبر داد. قاسمعلی حسنی با بیان این مطلب به شابا گفت: اجرای مرحله نخست اصلاح قیمت‌ها موجب کاهش قیمت 90 تومانی برنج در هر کیلوگرم، 200 تومانی رب گوجه فرنگی در هر قوطی و 50 تومانی ماکارونی در هر بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ و تثبیت قیمت‌ها تا پایان سال در دستور کار این اتحادیه قرار دارد، از ذخیره مطلوب مواد غذایی در کشور خبر داده و افزود: هیچ مشکلی در رابطه با تأمین کالاهای مورد نیاز مردم وجود ندارد. ازسوی دیگر برخی اتحادیه‌های صنفی مواد غذایی نیز از ثبات قیمت برخی اقلام مواد غذایی خبر می‌دهند.چندی پیش دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام کرد، با وجود اعلام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت روغن نباتی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد.

ابوالحسن خلیلی با بیان این مطلب به مهر افزود: با وجود افزایش 30درصدی قیمت روغن خام که ناشی از قیمت‌های جهانی است، تولیدکنندگان روغن نباتی تا پایان سال قیمت‌های خود را افزایش نخواهند داد. همچنین مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از کاهش 100تومانی قیمت فروش هر کیلوگرم اسپاگتی حکایت دارد. مرتضی میثمی ،عضو هیأت مدیره انجمن صنعت ماکارونی ایران با بیان این مطلب گفت: طبق مصوبه سازمان حمایت قیمت اسپاگتی در بسته‌بندی 700 گرمی به‌عنوان پرمصرف‌ترین نوع این محصول از820 به 750تومان کاهش یافت. قیمت دیگر اوزان اسپاگتی نیز باید متناسب با کاهش100تومانی هر کیلوگرم، کاهش یابد.

گوشت، مرغ و تخم مرغ

این روزها بازار گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ آرامش نسبی را تجربه می‌کند، به‌نحوی که با گذشت 4روز از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت گوشت گوسفندی با ثبات نسبی مواجه است و هر کیلو گوشت ران و فیله گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به نرخ 17 هزار و 800 تومان، گوشت گوسفندی با استخوان15‌هزارو 300 تومان، گوشت چرخ کرده مخلوط 10 هزار و500 تومان و گوشت گوساله بدون استخوان با قیمت 13 هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. همچنین قیمت گوشت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر نیز بیانگر عدم‌افزایش نرخ این محصول است، چرا که در چند روز گذشته هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر به قیمت 3هزارتا 3 هزار و 100 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شد و در مراکز عمده فروشی نیز نرخ 2700 تومان را تجربه کرد. از سوی دیگر قیمت هر کیلو‌گرم تخم مرغ نیز نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است.

رشد قیمت میوه

همزمان شدن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با مراسم سنتی شب یلدا موجب شده تا با وجود ثبات نسبی حاکم بر بازار مواد غذایی، نرخ برخی انواع میوه و سبزی افزایش یافته یا همچنان بالا بماند. بررسی قیمت‌ها در بازار میوه نیز بیانگر افزایش نسبی قیمت اغلب میوه و مرکبات و بالا ماندن نرخ برخی سبزی‌هاست، به‌نحوی که در روزهای اخیر قیمت برخی انواع میوه و مرکبات در فروشگاه‌های سطح شهر متأثر از فرارسیدن شب یلدا با افزایش نسبی همراه است. گرچه مسئولان از قیمت‌های پایین مصوب میوه و مرکبات در میادین خبر می‌دهند اما اکنون هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال به نرخ بیش از 2 هزار و 200، پرتقال جنوب 2 هزار و 500، نارنگی 2هزار و 300، سیب زرد 2هزار و 400، سیب قرمز 2 هزار و 300، هندوانه دزفولی مرغوب به نرخ هزار تا هزارو 100 و لیمو شیرین با قیمت بیش از هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود. همچنین قیمت انار با افزایش نسبی همراه بوده و به بیش از 2 هزار و 500 تا 2هزار و 700تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

گوجه فرنگی بالا ماند

همچنین بررسی قیمت خرده فروشی در بازار سبزی‌ها نیز بیانگر بالا ماندن قیمت برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی، سیب زمینی و کاهش نسبی قیمت پیاز است. گوجه فرنگی که طی یک ماهه اخیر قیمت بیش از 2 هزار و 500 تومان را شاهد بود، هنوز بنابر کیفیت با نرخ 1700 تا حدود 2 هزارتومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. قیمت سیب‌زمینی در فروشگاه‌های سطح شهر نیز بالا مانده و با نرخ 600 تا 750تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که گوجه فرنگی با کیفیت پایین 970تومان و سایر محصولات مانند خیار به نرخ 690، هویج 320، لوبیا سبز 680، چغندر 250، شلغم 250، کاهو 350،بادمجان 720، کدو 490، پیاز 600 تا 800 و سیب زمینی 480تومان در میادین میوه‌و‌تره بار عرضه شد.

کد خبر 123791

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز