سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه بورس: پیامدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این روزها به‌نحوی جالب توجه در بورس‌های اوراق بهادار و کالا رخ می‌نمایاند.

بورس کالا

به گزارش همشهری، درحالی‌که دیروز شاخص بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز متوالی روندی صعودی را تجربه می‌کرد، مسئولان بورس کالا هم در بخشنامه‌ای عجیب، عقربه تاریخ و منحنی قیمت کالاهای عرضه شده در این بورس را 4 ماه به عقب بردند تا همه کالاهای عرضه شده به قیمت مردادماه فروخته شود.

مدیر بخش کالای کارگزاری بانک صادرات دیروز ضمن تایید این رویداد، از اصلاح قیمت محصولات بورس کالا و بازگرداندن قیمت‌ها به سطح مرداد ماه خبر داد. حسین نوروزی‌زاده به فارس گفت: روز گذشته در تالار معاملات بورس کالا با ابلاغ بخشنامه‌ای عرضه‌ برخی کالاها لغوشد تا قیمت محصولات اصلاح شود و عرضه‌ها با نرخ‌های جدید صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه این بخشنامه تا‌کنون به‌صورت کتبی ابلاغ نشده، افزود: تا‌کنون و حداقل در کارگزاری بانک صادرات عرضه‌کننده‌ای نارضایتی و نگرانی خاصی از بازگرداندن قیمت‌ها به سطح قیمت مردادماه بروز نداده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح نرخ‌ها مربوط به همه محصولاتی است که در رینگ‌های مختلف عرضه می‌شوند؟

گفت: اصلاح قیمت و بازگشت به سطح قیمت مرداد‌ماه تاکنون در بازار محصولات پتروشیمی، آهن‌آلات و سیمان اعمال شده اما از اجرای این بخشنامه در رینگ محصولات کشاورزی اطلاعی ندارم. او در پاسخ به این پرسش که کالاها تا چه زمانی باید به قیمت مردادماه عرضه شوند؟ اعلام کرد: هنوز در این بخشنامه دامنه زمانی خاصی برای اجرا اعلام نشده، بنابراین تا اطلاع ثانوی روال کار به همین شکل خواهد بود.

توضیحات بورس کالا

در همین رابطه محمود غفاری مدیر امور ناظرین و تالار‌های بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری گفت: براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهوری عرضه‌کنندگان بورس کالا به‌ویژه شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند قیمت محصولات‌شان را به نرخ‌های مرداد ماه بازگردانند. وی افزود: ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با ارسال نامه‌ای به بورس کالا اعلام کردند، قیمت عرضه محصولات باید به قیمت مردادماه امسال باز گردد و معاون اول رئیس‌جمهوری نیز طی نامه‌ای این موضوع را رسما به بورس کالا ابلاغ کرد.

مدیر تالارهای بورس کالا در پاسخ به این پرسش که آیا این ابلاغیه شامل تمامی کالاها خواهد شد، گفت: بله اما تاکید اصلی برای بازگشت قیمت‌ها به سطح مرداد ماه روی محصولات پتروشیمی است و در مورد کالاهای دیگر مانند فولاد و محصولات کشاورزی به‌صورت مجزا تصمیم‌گیری خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که اتخاذ چنین تصمیمی با روح واقعی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود منافات دارد و باعث به‌وجود آمدن یک نظام تثبیت قیمت‌ها می‌شود؛ ضمن اینکه این رویه، حجم تقاضا را در بورس کالا افزایش می‌دهد.

کد خبر 123739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز