گروه بین‌الملل: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود درباره بازنگری سالانه راهبرد این کشور در افغانستان مدعی شد که برنامه‌های دولت او مسیر خود را برای رسیدن به اهداف به‌صورت تدریجی طی می‌کند؛ مسئله‌ای که از سوی شبه‌نظامیان طالبان یک اقدام تبلیغاتی برای امید دادن به نظامیان آمریکایی خوانده شد.

اوباما و کلینتون

اوباما در سخنرانی خود که ساعاتی پس از انتشار خلاصه 5صفحه‌ای بررسی راهبرد جنگ در افغانستان صورت گرفت، اعلام کرد: پیشرفت در افغانستان به آرامی در حال انجام است؛ هرچند این پیشرفت‌ها ممکن است با هزینه‌هایی همراه باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اذعان به اینکه شکست القاعده به‌زودی میسر نخواهد شد، تاکید کرد که آمریکا و متحدانش فعالیت‌های خود را در این رابطه ادامه خواهند داد. وی همچنین هشدار داد که دستاوردهای به دست آمده به وسیله استراتژی افزایش نیرو متزلزل و تغییرپذیر است. با وجود این، اوباما تاکید کرد که پیشرفت‌ها به اندازه کافی برای اجازه دادن به کاهش مسئولیت نیروهای آمریکایی از ژوئیه کافی است.

در نشست سران ناتو در لیسبون، توافق شد که آغاز خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان از سال آینده شروع شود و تا سال 2014 به‌تدریج مسئولیت تامین امنیت مناطق مختلف افغانستان به نیروهای امنیتی این کشور واگذار شود. اوباما در سخنرانی خود اعلام کرد که استراتژی و منابع لازم در افغانستان موجود است و اکنون زمان آن رسیده که خود افغان‌ها به‌تدریج کنترل امنیتی کشورشان را به دست گیرند.

اوباما که وزرای خارجه و دفاع آمریکا وی را در این سخنرانی همراهی می‌کردند تاکید کرد که استراتژی جدید وی همکاری‌های بیشتری را با پاکستان طلب می‌کند و گفت: پیشرفت‌ها به اندازه کافی سریع نیستند، بنابراین ما به مقامات پاکستان فشار خواهیم آورد تا آنها با پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در پاکستان مقابله کنند.

در گزارش بررسی سالانه استراتژی آمریکا در افغانستان اعلام شده که القاعده در ضعیف‌ترین وضعیت خود از سال 2001 تا‌کنون قرار گرفته است. این در حالی است که در حال حاضر شمار تلفات غیرنظامیان افغان‌ در بالاترین حد خود از سال 2001 تاکنون قرار دارد.

همچنین سال‌جاری مرگبارترین سال برای نیروهای خارجی از زمان آغاز حمله به افغانستان بوده و در میان نیروهای خارجی، آمریکا متحمل بیشترین تلفات شده است. در گزارش دولت آمریکا با اعلام اینکه پیشرفت مناسبی در مقابل شبه‌نظامیان طالبان صورت گرفته، تاکید شده است که مسیر دشواری در این رابطه پیش روی نیروهای ائتلاف خارجی قرار دارد.

این در حالی است که شبه‌نظامیان طالبان روز گذشته با رد ادعای مقام‌های آمریکا درباره پیشرفت‌های خود اعلام کردند که واشنگتن با چنین مسائلی تنها می‌خواهد روزنه‌ای از امید برای نیروهایش و کشورهای دیگر ایجاد کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته اعلام کرد که سند بررسی راهبرد آمریکا تنها یک اقدام تبلیغاتی برای تقویت روحیه کشورهایی که نیروهایشان در افغانستان حاضر هستند به حساب می‌آید. وی گفت: در این سند از پیروزی و پیشرفت در افغانستان صحبت شده است درحالی‌که همه می‌دانند آمریکا در حال حرکت در مسیر شکست تدریجی است.

مخالفت افکار عمومی در آمریکا و کشورهای عضو ناتو با ادامه حضور نظامی در افغانستان به‌شدت افزایش یافته و به همین خاطر مقام‌های کشورهای اروپایی در تلاش برای خروج هرچه سریع‌تر از این کشور هستند. اوباما به همین خاطر در سخنرانی خود برای توجیه ادامه حضور نظامی در افغانستان هشدار داد که شبه‌نظامیان همچنان قصد دارند حملاتی شبیه حملات 11 سپتامبر ترتیب دهند.

براساس یک نظرسنجی جدید که توسط شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی و روزنامه واشنگتن پست صورت گرفته، اکنون بیش از 60 درصد آمریکایی‌ها خواستار پایان حضور نظامی این کشور در افغانستان هستند؛ رقمی که 7 درصد از ماه ژوئیه بیشتر است.
با وجود این، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هم در نشستی خبری اعلام کرد که دولت آمریکا اجازه نمی‌دهد افکار عمومی، تعهد واشنگتن به کابل را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی گفت: این مسئولیت رهبران است که بر منافع ملی و تاثیرات طولانی مدت حضور آمریکا در منطقه متمرکز شوند. گیتس با اشاره به اینکه روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال آینده همچنان مبهم است، گفت:‌ هنوز بسیار زود است بگوییم چه تعداد نیرو ممکن است از ژوئیه 2011 از افغانستان خارج شود.

کد خبر 123327

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز