گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ابلاغ دستورالعمل سبدگردانی اوراق بهادار و 2 دستورالعمل مهم دیگر در حوزه بازار سرمایه خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، دستور‌العمل سبد گردانی اوراق بهادار که به تازگی به تصویب رسیده است روز گذشته توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد. براساس این دستور‌العمل به غیر از شرکت‌های کارگزاری از این پس شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند با کسب مجوز از سازمان بورس به سبدگردانی در حوزه بازار اوراق بهادار اقدام کنند. اما این دستور شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

در همین رابطه، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «همشهری» گفت: دستورالعمل نحوه انجام معاملات، دستورالعمل انضباطی کارگزاران و دستورالعمل سبدگردانی اوراق بهادار روز گذشته به فعالان بازار سرمایه ابلاغ شد.
وی در مورد دستورالعمل سبدگردانی توضیح داد: براساس این دستورالعمل به غیراز شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های دیگر نیز با ارائه درخواست و کسب مجوز‌های لازم از سازمان بورس، می‌توانند اقدام به سبد گردانی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند برای سبد گردانی درخواست بدهند گفت:خیر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌دلیل اینکه خود سبدی متشکل از سهام هستند و در بازار نفع دارند نمی‌توانند برای سبد گردانی درخواست بدهند اما شرکت‌های دیگر می‌توانند از این پس درخواست‌های خود را به سازمان ارسال کنند.

دستور‌العمل نحوه انجام معاملات

وی در مورد دستورالعمل نحوه انجام معاملات گفت: این دستورالعمل جامع شامل 123 ماده است و جزئیات بسیار زیادی را شامل می‌شود ضمن اینکه با ابلاغ این دستورالعمل 9 دستورالعمل قبلی معاملات حذف و از درجه اعتبار ساقط می‌شود.وی تاکید کرد: این دستورالعمل باعث شفافیت بیشتر بازار می‌شود و دیگر هیچ نکته مبهمی در بازار وجود نخواهد داشت.

علاوه براین در این دستورالعمل سعی شده میزان نقد شوندگی بازار افزایش یابد؛ به‌طور مثال در این دستورالعمل مواردی چون رفع گره‌های معاملاتی، توقف و بازگشایی نماد‌ها، مقررات پولشویی، احراز هویت مشتریان توسط کارگزاران، عرضه‌های اولیه و موارد متعددی دیده شده است که به فعالیت بهینه بازار کمک زیادی می‌کند.

دستورالعمل انضباطی کارگزاران

صالح آبادی در ادامه به ابلاغ دستورالعمل جدید انضباطی کارگزاران اشاره کرد و گفت: سومین دستورالعملی که روز گذشته ابلاغ شد مربوط به قواعد انضباطی کارگزاران است و با ابلاغ آن دستورالعمل قبلی که مربوط به سال 82 بود، حذف می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای کارگزاران در نظر گرفته شده‌است، گفت: قواعد این دستورالعمل سخت‌گیرانه‌تر نیست بلکه دقیق‌تر است چرا که در دستورالعمل قبلی مشکلاتی وجود داشت که در این دستورالعمل اصلاح شده است؛ ضمن اینکه ارکان جدیدی در طول این سال‌ها به بازار اضافه شده است که تدوین یک دستور‌العمل جدید را ایجاب می‌کرد.

کد خبر 122392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز