شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با فرارسیدن ایام سوگواری سالارشهیدان، گروه‌های نمایشی هم خود را برای اجرای برنامه‌های ویژه این روزها آماده می‌کنند؛ از اجرای تعزیه گرفته تا نمایش‌هایی با محور قیام امام حسین (ع) و وقایع کربلا.

شبیه خانی

سالن‌های نمایش ازحالا آماده می‌شوند تا برنامه‌هایی مناسب این ایام به مخاطبان ارائه دهند.

20سال با خورشید کاروان

امسال برای بیستمین سال متوالی نمایش «خورشید کاروان» اجرا می‌شود. این نمایش امسال به میزبانی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با مساعدت مرکز هنرهای نمایشی، ۵۰ اجرا در تالار ایوان شمس خواهد داشت.

مؤسسه فرهنگی فدک، مجری نمایش‌های «زخم مدینه»، «پنجره فولاد»، «از خاک تا افلاک»، «اذان صبح» و «ارکستر هلال کاروان»، درنظر دارد در ایام محرم و صفر و همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) نمایش «خورشید کاروان» را برای بیستمین سال متوالی به روی صحنه ببرد.

نمایش «خورشید کاروان» طی 19 سال گذشته به کارگردانی حسین مسافر آستانه، با ۸۲۰ اجرا در کشورهای انگلیس، هلند، امارات و شهرهای مختلف ایران پذیرای حدود ۷۱۳ هزار تماشاچی بوده است.

تعزیه در همه جای ایران

این ایام را می‌‌توان روزهای رونق هنر تعزیه دانست. خصوصا پس از ثبت تعزیه در یونسکو به‌عنوان میراث معنوی و فرهنگی باید امیدوار بود که تعزیه در تمام ایام سال نه صرفا ایام محرم اجرا شود. فرهنگسرای نیاوران با اجرای تعزیه به مناسبت آغاز ماه محرم به پیشواز این ماه می‌رود.

آنطور که مدیر روابط عمومی این مرکز اعلام کرده‌است، برخلاف تصورات موجود، ماه‌های محرم و صفر زمان تعطیلی و توقف فعالیت‌های هنری به شمار نمی‌رود و باید از ظرفیت‌های هنری موجود در مناسبت‌های مختلف فرهنگی و مذهبی به‌خوبی استفاده کرد. به همین مناسبت برگزاری تعزیه با استفاده از هنرمندان توانا و صاحب تجربه در این رشته هنری اصیل و زیبا از اولویت‌های درنظر گرفته شده در برنامه‌های بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در ماه محرم خواهد بود.

همچنین برای دومین بار «اپرای عاشورا»به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور به تالار فردوسی می‌‌آید. به گزارش روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد رودکی، این اپرای عروسکی پیش‌ازاین نیز در تهران وایتالیا اجرا شده بود که با استقبال تماشاگران مواجه شد و قرار است در سپتامبر 2011 ( تابستان سال 1390) نیز در فرانسه اجرا شود. این نمایش از 21‌آذرماه از ساعت 19 پذیرای علاقه‌مند‌ان است.

برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان

برنامه‌های طراحی‌شده‌ در این ایام مخاطب کودک و نوجوان را بی‌نصیب نگذاشته‌ است. در مرکز تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایش «طفل و تیر و تشنگی» به کارگردانی افشین ناظری به مناسبت ایام محرم به روی صحنه می‌رود. این نمایش عروسکی عاشورایی ویژه کودکان در 2گروه سنی ب و ج است. نمایش با محوریت شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) و با زبانی ساده برای کودکان و مبتنی بر مستندات تاریخی به‌اجرا درمی‌آید.

­­«طفل و تیر و تشنگی» محصول مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با حضور هنرمندان گروه مکتب حوزه هنری استان تهران تولید شده است. این نمایش از16‌آذرماه در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 2سئانس (صبح پنجشنبه و بعدازظهر جمعه) به صحنه می‌رود. اما تالار هنر که مرکز اختصاصی تئاتر کودک و نوجوان است، پس از تعطیلی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 16 و 17 آذرماه کار خود را از پنجشنبه 18 آذر با اجرای «بازیگر وتعزیه» به کارگردانی میثم یوسفی آغاز می‌کند. این نمایش داستانی ارتباط با این ایام دارد و برای گروه سنی کودک ونوجوان ساخته شده‌است.

موسیقی تعطیل نیست

اما در حوزه موسیقی آلبوم‌هایی به مناسبت محرم 1432 ‌با نام‌های «72»، «غزال حرام» و «پیش‌خوانی در تعزیه» از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری به‌منظور احیای سبک‌های کهن و فراموش شده عزاداری‌های این ایام منتشر شده‌است. رضا مهدوی، مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری دلیل انتشار این آثار را رسالتی دانست که مرکز موسیقی حوزه هنری دارد. او در ادامه گفت: به واسطه رسالتی که مرکز موسیقی حوزه دارد، در سیاست‌های این مرکز بنا نهاده شده که به انواع موسیقی‌های سالم و ریشه‌دار بپردازد.

آلبوم «غزال حرام» کاری از مسعود رضایی و عین‌الله رضایی است که به روایت «زمینه‌خوانی»، یکی از سبک‌های فراموش شده سینه‌زنی‌های قدیم تهران می‌پردازد. مهدوی، انتشار این آلبوم را مناسب برای مداحان دانست که باعث جلوگیری از سبک‌های موهون عزاداری امروزی می‌شود.

آلبوم دیگر منتشر شده از سوی حوزه، آلبوم «72» به آهنگسازی رسول رسولی و خوانندگی مرتضی حیدری‌‌آل‌کثیر و مهدی‌المؤمن در 6قطعه موسیقایی و با 2بیان عربی- فارسی، روایی و افکتیو است. همچنین آلبوم «پیش‌خوانی در تعزیه» روایتی پژوهشی است در نغمات آوازی شبیه‌‌خوانی که توسط اردشیر صالح‌پور گرد‌آوری شده‌است.

به گفته مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری، این نغمات را حاملان فرهنگ عاشورایی از مناطق مختلف ضبط و به‌صورت پژوهشی ارائه کرده‌اند. او در ادامه گفت: این اثر برای مداحان اهل‌بیت نمونه‌ای مناسب و کاربردی است. اما برنامه موسیقایی دیگری که به این ایام می‌پردازد، «سوگواره نواهای عاشورایی» است.

این برنامه با هدف بررسی علمی و انجام تحقیقات میدانی در شناسایی نواهای عاشورایی در مناطق مختلف و با گویش‌های متنوع موجود در کشور در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. آنطور که بابک رضایی، مدیر انجمن موسیقی وعده‌داده است احتمالا این انجمن برنامه‌هایی برای این ایام دارد که درصورت تصویب به‌زودی خبر آن منتشر می‌شود.

کد خبر 122286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز