گروه اقتصادی: پایان مرحله اول واریز یارانه‌ها به حساب مردم و رسیدن به روزهای آخر آبان‌ماه، ذهن ایرانیان را معطوف به قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین کرده است.

پمپ بنزین

این در حالی است که دولت هنوز برنامه مشخص خود را در این زمینه اعلام نکرده است.به گزارش همشهری، اما پایان آبان‌ماه، زمانی است که دولت باید سیاست و برنامه جدید خود را در مورد بنزین اعلام کند؛ چرا که از مهرماه، دولت به‌صورت ماهانه برنامه بنزینی خود را که اختصاص 60 لیتر برای هر خودروست، به اجرا گذاشت. بنابراین به ناچار باید برای آذرماه برنامه خود را اعلام کند که آیا روند کنونی را ادامه می‌دهد یا اینکه برنامه جدیدی را به‌کار می‌گیرد؟

به گزارش همشهری، مواضع و گفته‌های مقامات دست‌اندرکار، حاکی از توقف روند کنونی و آغاز روندی جدید در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از آذرماه در مورد بنزین است. شواهد و قراین نیز نشان می‌دهد که آزادسازی قیمت، همه حامل‌های انرژی را دربرمی‌گیرد هرچند حساسیت دولت برای بنزین بسیار زیادتر است.

دولت پیرامون بنزین تاکنون سناریوهای مختلفی را مدنظر قرار داده و به‌نظر می‌رسد از میان سناریوهای مختلف، 2سناریو برای دولت جدی‌تر باشد؛ سناریوی اول تداوم نظام 2نرخی سهمیه‌بندی کنونی اما با تغییر قیمت بنزین سهمیه‌بندی و بنزین آزاد است و سناریوی دوم اجرای نظام تک‌نرخی و حذف نظام سهمیه‌بندی با قیمتی ثابت برای بنزین.

براساس اعلام‌های مکرر مسئولان ارشد دستگاه‌های مختلف دولتی، تصمیم نهایی درباره قیمت و نحوه تحویل بنزین به‌خودروها با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به رئیس‌جمهوری بستگی دارد.در این زمینه مهر گزارش داد که قرار است امروز 29 آبان با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی درباره آخرین وضعیت اختصاص بنزین یارانه‌ای در قالب سهمیه ماهانه آذر یا آزادسازی قیمت این فراورده نفتی به‌صورت بنزین تک نرخی و احتمالا با قیمت 400 تومان تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 121071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز