چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خطیب نمازعید سعید قربان تهران گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو نظریه مارکسیسم - کمونیسم و لیبرال دموکراسی بر جهان حاکم بود که با پیروزی انقلاب اسلامی هر دو تز شکست خورد.

prayer

آیت الله سید احمد خاتمی تاکید کرد: امروزه آمریکا در باتلاق افغانستان و عراق گرفتار شده است و تز شکست ناپذیری صهیونیست ها نیز تمام شده و مقاومت 33 روزه لبنان و 22 روزه مردم غزه نشان داد که رژیم صهیونیستی در آستانه افول است.
وی افزود: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو پدیده در جهان شکل گرفت که پدیده نخست موج بیداری جهان اسلام است که توانست امان دشمنان را بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری به چاپ کاریکاتور موهن علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) در دانمارک اشاره کرد و اظهار داشت: در همان سالی که این توطئه از سوی دشمنان صورت گرفت ، کتاب قرآن پر فروش ترین کتاب سال در دانمارک شناخته شد که این به برکت خون شهیدان است.

سید احمد خاتمی گفت: پدیده دومی که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت این است که ابهت ابرقدرتی ابرقدرت ها شکسته شد.
وی به دخالت‌های آمریکا در عراق اشاره کرد و افزود : به مرم عراق باید تبریک گفت که سرانجام پس از هشت ماه، بلاتکلیفی در این کشور پایان یافت و با همدلی مردم و نخبگان، دولت عراق شکل گرفت.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها عراق را نا امن می خواهند و دود این نا امنی ها به چشم کشورهای منطقه می‌رود.

خطیب نماز عید سعید قربان همچنین با اشاره به برخی اظهارات غیر مسوولانه از سوی بعضی فریب خوردگان سیاسی گفت: کسی که می خواهد دین مدارانه حرکت کند، هرگز گوهر صداقت را فدای سیاست نمی کند.
وی افزود:باید توجه داشت دروغ، تهمت و افترا در سیاست، از ناحیه هر کسی که باشد، گناه است.
خاتمی با بیان این مطلب که دروغ گاهی خطاب به یک فرد و گاهی به یک نظام است، افزود: از عجایب این است که کسانی به نفیس ترین سرمایه های این مردم که نظام اسلامی است تهمت می زنند و فریاد 'وا اخلاقا'ی آنان بلند است.
وی اظهار داشت:اگر دل شما به حال اخلاق سوخته، پس این چه برخوردی است که هرسخنی که می گویید وهر بیانیه ای که می دهید در حقیقت با نظامی مقابله می کنید که حاصل جان این مردم است. دروغ و تهمت در سیاست از هر کسی بد است، به ویژه اگر تهمت به نظام اسلامی که جان مردم و حاصل خون بیش از 200 هزار شهید نیز باشد.
خاتمی با تبریک عید سعید قربان گفت: راز موفقیت حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل در سخت ترین امتحان الهی این بود که هر دو در برابر ذات ربوبی تسلیم بودند که از آن به تکلیف محوری تعبیرمی کنیم.
وی افزود: روح دین عبارت است از تسلیم بودن در برابر امر خدا و حضرت علی (ع) فرمود اسلام همان تسلیم بودن است.
خطیب نماز عید قربان تهران با بیان چهار نکته درباره تکلیف محوری تاکید کرد: بایستی به عرصه های مختلف تکلیف محوری اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و غیره توجه کرد . تکلیف محوری در عرصه فردی، در واقع به جای آوردن واجبات الهی و ترک کردن کارهای حرام است.

خاتمی گفت: تکلیف محوری سرمایه‌ای به نام صبر می خواهد. یعنی اگر کسی حاضر نشود برای دینش هزینه کند چیزی از دینش باقی نمی ماند و گاهی این هزینه، گذشت از خواسته ها و گاهی گذشت از آبرو و مال است.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در قاموس کسی که تکلیف محور است شکست، ملامت، افسردگی و 'ای کاش' وجود ندارد زیرا در هر صورت خود را پیروز می داند و می داند که به وظیفه اش عمل کرده است.
خاتمی همچنین در عین حال گفت: تکلیف مداری به معنی فله ای عمل کردن نیست. برخی فکر می کنند اگر بی برنامه عمل کنند به تکلیف خود عمل کرده اند.

وی افزود: تکلیف مدارتر از سید الشهدا (ع) پیدا نمی کنیم که در طول 124 روز در مکه ماند و پیام نهضت خود را با برنامه ریزی کامل به زائران و مجاوران خانه خدا رساند و راهی را که دنبال می کرد، تبیین کرد.
آیت الله احمد خاتمی در ادامه سخنان خود با اشاره به 25 آبان سالگرد حماسه مردم اصفهان گفت: در این روز مردم اصفهان 370 شهید را بالای دست خود تشییع کردند که این روز، روز ایثار و حماسه مردم اصفهان و روز افتخار اسلام و مردم ایران لقب گرفت.
خاتمی با بیان این که چهار حادثه مهم در تاریخ اسلام است که سرنوشت بشریت با این چهارحادثه گره خورده است افزود: بعثت به عنوان یکی از این حوادث است و خدا نعمتی بزرگ به مردم داد که وجود پیامبر(ص) را به سوی آنان مبعوث کرد.

وی از عید غدیر خم به عنوان حادثه دوم و متمم بعثت یاد کرد و افزود:غدیر به تعبیر برخی عرفا روح و جان بعثت است.
خطیب نماز عید قربان تهران اظهار داشت:عید غدیر یکی از عظیم ترین اعیاد و روز شادی است و کشور باید به سمت شادی مقدس برود.
وی در باره نهضت عاشورا و حادثه سوم تاریخ اسلام نیز گفت: اگر این حادثه مهم به وقوع نمی پیوست از آثار بعثت و غدیر خبری نبود.
وی افزود: برخی از بزرگان تعبیر شان این است که اسلام با بعثت پیامبر به وجود آمد اما به برکت عاشورا تداوم پیدا کرد.
وی از مهدویت نیز به عنوان حادثه چهارم تاریخ اسلام یاد کرد و گفت :مهدویت امید اولیاء و اوصیاءاست

کد خبر 120924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز