چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از گذشت بیش از یک سال از به قدرت رسیدن نامعمول آندری راجولینا (Andry Rajoelina)، روز چهارشنبه در ماداگاسکار حدود هشت میلیون نفر پای صندوق های رای گیری درباره قانون اساسی جدید این کشور فراخوانده شده اند.

Andry Rajoelina

خبرگزاری آلمان از آنتاناناریوو گزارش داد، این همه پرسی هم از جنجال به دور نیست، زیرا راجولینا می تواند به این ترتیب به مدت نامحدود بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند.

منتقدان از آن هراس دارند که در صورت رای اکثریت به این قانون اساسی "چک سفید امضا" به رئیس جمهور داده شود، زیرا او هیچ موعدی را برای کناره گیری یا هیچ شرایطی را برای برگزاری انتخابات آینده تعیین نکرده است.

ابتدا قرار بود انتخابات پارلمانی مارس آینده و انتخابات ریاست جمهوری مه آینده برگزار شود.

راجولینا مارس 2009 به عنوان رهبر مخالفان توانست با حمایت سران نظامی پس از درگیری که شبیه جنگ داخلی بود، مارک راوالومانانا (Marc Ravalomanana)، رئیس جمهور وقت را وادار به استعفا کند. این رئیس دولت خلع شده از قدرت به سوءاستفاده از قدرت و فروش منابع این جزیره به شدت فقیر به شرکت های خارجی متهم شده بود.

در خشونت های فوریه 2009 بیش از 100 تن کشته شدند. دادگاه قانون اساسی ماداگاسکار به قدرت رسیدن رهبر مخالفان را پس از این جریانات تایید کرد.

در همین حال، هواداران راوالومانانا خواستار تحریم رای گیری درباره قانون اساسی شده اند. هفته گذشته هم درگیری هایی میان پلیس و موافقان تحریم رای گیری روی داد. با این حال روز چهارشنبه آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار آرام است.

آمریکا و اتحادیه اروپایی پس از بر سر کار آمدن راجولینا میلیون ها دلار کمک مالی به این کشور را به حال تعلیق در آوردند و از آن زمان اتحادیه اروپایی به این کشور واقع در اقیانوس هند فقط کمک های ضروری و بشردوستانه اعطا می کند.

کد خبر 120922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز