وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس جایزه‌ای با نام عمار در حوزه کتاب و کتابخوانی اظهار بی‌اطلاعی کرد و این در حالی است که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اعلام برگزاری قریب‌الوقوع این جایزه از تخصیص بیش از 110سکه بهار آزادی به برگزیده آن خبر داده است.

به گزارش مهر، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دیدار با وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری قبرس در پاسخ به این پرسش که آیا آمارهای ارائه شده درباره سرانه مطالعه را قبول دارید یا خیر؟

اظهار کرد: هر ساله نهاد کتابخانه‌ها سرانه مطالعه در کشور را اعلام می‌کند که در این آمار سرانه مطالعه روزنامه، نشریات، کتاب‌های غیردرسی و کتاب‌های ادعیه و دعا به‌ترتیب 40، 9، 18 و 12 دقیقه اعلام شده است. وی ادامه داد: در سال‌جاری آمار به‌شدت مورد کنترل آنها بوده است و تعداد بیشتری در سرشماری قرار گرفته‌اند.

به گفته حسینی، در این آمار کتاب قاچاق و افست تفاوتی ندارد و تنها سرانه مطالعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه هفته کتاب امسال از یک هفته بیشتر خواهد بود، افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب که با حضور میلیونی افراد، رسانه‌ها و نشریات برگزار می‌شود و پس از آن هفته کتاب، سبب می‌شود گفتمان غالب در ایران بحث کتاب و کتابخوانی باشد.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه هفته کتاب تنها مختص وزارت ارشاد نیست، ادامه داد: از آموزش و پرورش که هزاران نمایشگاه برپا می‌کند تا سازمان زندان‌ها و نهادهای دیگر درگیر این هفته فرهنگی هستند. به گفته وی، قرار است از این پس حتی در زندان‌ها یا کارخانه‌ها به کتاب توجه ویژه‌ای نشان داده شود.

حسینی درباره جایزه عمار به عنوان گران‌ترین جایزه ادبی با بیش از 110سکه، گفت: اطلاعی از جزئیات این خبر ندارم اما شاید کاری بی‌بدیل است. در غیراین‌صورت برای کاری معمولی این هزینه معنا ندارد. وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی بخشی از بودجه را از دولت می‌گیرد و بخشی دیگر هم از طریق دستگاه‌هایی مانند شهرداری و ... تامین می‌شود اما در کل از جزئیات این مسئله خبری ندارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رئوس برنامه‌های هفته کتاب که 6‌میلیارد تومان برای آن هزینه پرداخت شده است، بیان کرد: جزئیاتش را از کسی که این هزینه را اعلام کرده، بپرسید!حسینی اظهار کرد: روز دوشنبه (امروز)، در یک مصاحبه مطبوعاتی مفصل تمامی برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم زیرا کارهای بسیار زیادی صورت گرفته و تمام فضای کشور را تحت‌تأثیر این هفته فرهنگی قرار خواهیم‌داد.

کد خبر 120185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز