مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه کانی شناسی و فیزیک مواد سخت در پاریس طی شبیه سازی رایانه‌ای اعلام کردند سیاره‌های شبه زمینی به دلیل عدم وجود میدان مغناطیسی محافظ، قابل سکونت نیستند

سیاره شبه زمین

سیاره‌های سنگی که جرم آنها چند برابر زمین بوده و دانشمندان از آنها به عنوان سیاره‌هایی با توانایی رشد و نمو حیات یاد می‌کنند، با کمبود عمده و حیاتی میدان مغناطیسی محافظتی مواجه هستند.

اینگونه به نظر می‌رسد که سیاره‌ها میدان مغناطیسی خود را مدیون هسته‌ای فلزی هستند که نیمه مذاب است. اما شبیه سازی یک سیاره شبه زمینی بزرگ‌تر از زمین توسط محققان موسسه کانی شناسی و فیزیک مواد سخت در پاریس نشان می‌دهد که فشار بالا می‌تواند هسته چنین سیاره‌ای را جامد نگاه دارد.

در این صورت و بدون وجود میدان مغناطیسی، سیاره در معرض پرتوهای مضر کیهانی قرار خواهد گرفت و اتمسفر آن توسط جریان و طوفان ذراتی که از سوی ستاره این سیاره‌ها جاری است، از بین خواهد رفت به این شکل حتی اگر سیاره در بخش قابل سکونت ستاره خود قرار داشته باشد نیز امکان شکل گیری حیات بر روی آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با این همه "ولادا استامانکوویچ" از مرکز هوافضای برلین معتقد است هنوز برای رد کردن هسته‌های مذاب فلزی و میدان مغناطیسی در سیاره‌های شبه زمینی بسیار زود است.

وی معتقد است درون این سیاره‌ها می‌توانند به اندازه‌ای داغ شوند که حرارت آن به درجه ذوب آهن برسد، البته حرارت دقیق می‌تواند بسیار بیشتر از چیزی باشد که تصور می‌رود، اما هیچکس واقعیت این پدیده را نمی‌داند.

کد خبر 120139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز