حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، اواسط هفته گذشته در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه از رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر داد و گفت که وی رسما احضار شده است و هر زمان که به کشور بیاید، پرونده‌ او مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و مانند سایر افراد به پرونده‌‌اش رسیدگی خواهد شد.

نشست سخنگوی قوه قضائیه


البته پیش از این اژه‌ای وعده داده بود که اگر مهدی هاشمی به کشور بازنگردد برای وی رأی غیابی صادر می‌شود.
وی همچنین درباره استفاده از اینترپل برای بازداشت مهدی هاشمی گفته بود که اقدام از طریق اینترپل تابع ساز و کارهای مشخصی است و تعقیب متهم از طریق اینترپل،ساز و کار خاص خود را می‌طلبد زیرا برخی کشورها در این‌باره همکاری نمی‌کنند.
21 مهر سال‌جاری هم عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، خبر از بازداشت مهدی‌هاشمی به محض ورود وی به تهران داده بود.

خروج مهدی هاشمی از کشور همزمان شد با آغاز زمزمه‌های بازداشت عوامل حوادث پس از انتخابات در کشور. از همان زمان هم در داخل کشور زمزمه‌هایی مبنی بر دستگیری وی در فضای مجازی و به‌خصوص در سایت‌های حامی دولت منتشر شد.
اگر چه بعداً عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد، صراحتا گفت که برای فرزند هاشمی رفسنجانی حکم ماموریتی نزده است اما در برهه‌ای مسئولان دانشگاه آزاد سفر وی را به لندن سفری کاری و در قالب ماموریت این دانشگاه عنوان کردند و دفتر هیأت‌امنای دانشگاه آزاد با دفاع از مهدی هاشمی با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یک مأموریت سازمانی عنوان کرد.

دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور 88 به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعاً بعد از اتمام مأموریت سازمانی خویش، جهت پاسخگویی به مطالب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

با وجود این اما کریم زارع معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در 2 نوبت گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس در یکسال اخیر اعلام کرده است که هنوز اطلاع دقیقی درباره جزئیات این مأموریت ندارد.

صحبت‌ها درخصوص دلایل حضور مهدی هاشمی در لندن و عدم‌بازگشت وی به کشور ادامه داشت تا اینکه فروردین 89 خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی در جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد. در این جلسه مشترک تصریح شد که درصورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی براساس این حکم دستگیر خواهد شد.

نخستین بار حدود 7 ماه پیش بود که روح‌الله حسینیان، از نمایندگان هوادار دولت در مجلس، خبر از صدور حکم بازداشت مهدی هاشمی داد که به گفته وی دادستان در حکم خود از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواسته بود تا وی را دستگیر کنند.
البته پیش از آن هم جعفری دولت آبادی دادستان تهران گفته بود که درصورت ورود مهدی هاشمی به ایران، وی به دادسرا معرفی خواهد شد.

مهدی هاشمی پس از جنجال‌های بعد از انتخابات و به‌دنبال انتقاد گسترده بخشی از حامیان دولت نسبت به نقش وی در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری از کشور خارج شد.

همچنین هاشمی رفسنجانی بعدها اعلام کرد که فرزندش مهدی علاقه‌مند به بازگشت به کشور است ولی وی از فرزند خود خواسته تا دکترا را هم بخواند و به همین جهت برای دکترا ثبت‌نام کرده است.

در مورد افتتاح شعبه لندن و لبنان دانشگاه آزاد هم البته عبدالله جاسبی صراحتا گفت: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه آزاد حکم نداشته و بنده حکمی به ایشان ندادم.

روح‌الله حسینیان در حاشیه جلسه علنی پارلمان، ضمن دفاع از حکم بازداشت مهدی هاشمی همچنین گفته بود که صدور این حکم نشان می‌دهد که قوه قضاییه برای برخورد با سران فتنه، تصمیم جدی دارد.

حسینیان افزود: ماجرای دستگیری مهدی هاشمی و صدور حکم از آنجا شروع شد که برخی خبرها در ایام نوروز حاکی از آن بود که قرار است مهدی هاشمی به کیش سفر کند و از آنجا توسط هواپیمای حامل خانواده وی به تهران برگردد.

او گفت: در این راستا حکم بازداشت وی از سوی دادستانی صادر شد که یکی از این احکام به دادسرای کیش تحویل داده شد تا نیروی انتظامی پیگیر آن باشد و حکم دیگر در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت. اما با وجود صدور این احکام، آنها متوجه ماجرا شدند که قرار است مهدی هاشمی دستگیر شود و لذا به همین خاطر او سفر خود را به ایران لغو کرد.

حسینیان همچنین با اشاره به عدم‌بازگشت هاشمی به ایران خواستار دستگیری او از طریق اینترپل شده است.
پس از حسینیان، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هم به استناد اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، مهدی هاشمی را از عوامل فتنه سال گذشته دانست و گفت: آقای اژه‌ای اعلام کرد که مهدی هاشمی هم مسئله دارد و می‌توان به‌صورت غیابی به اتهاماتش رسیدگی کرد.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان از طریق اینترپل مهدی هاشمی را مورد تعقیب قرار داد، افزود: دستگاه قضایی باید به اتهامات کسانی که تحت تعقیب قرار نگرفته‌اند و با نامه‌پراکنی حیثیت نظام را زیر سؤال می‌برند و همچنین کسانی که تاکنون به دادگاه احضار نشده‌اند، رسیدگی کند.

حجت‌الاسلام حسن ملک محمدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم با اشاره به مهدی هاشمی گفته بود که متأسفانه برخی آقازاده‌ها بویی از آقایی پدرانشان نبرده‌اند و با سوءاستفاده از نام پدران به جامعه ظلم می‌کنند.

سید محمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هم از موضع دیگری به پرونده مهدی هاشمی نگریسته و با تأکید بر اینکه باید قبل از هر کاری مهدی هاشمی به ایران بازگردد تاکید کرد که وی باید در اختیار دستگاه قضایی قرار گیرد.

کد خبر 120011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز