گروه سیاسی - محمدعلی بدری: در نخستین روزهای ماه میلادی نوامبر، یعنی ماهی که قرار شروع دوباره گفت‌وگوها بین جلیلی و اشتون در آن ماه گذاشته شده، تهران اعلام کرد که فرستادگان کشورهای 1+5 بدون پیش‌شرط به میز مذاکره بیایند.

جلیلی

اگرچه هنوز زمان و مکان گفت‌وگوها به‌طور رسمی اعلام نشده اما پیش از این، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، روز جمعه طی نامه‌ای به سعید جلیلی، ‌دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، ابراز امیدواری کرده که تهران با تاریخ پیشنهادی وی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای موافقت کند.

او در این نامه گفته است که ‌گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌تواند با مراسم شام در تاریخ 15 ماه نوامبر آغاز شده و در روزهای بعدی درباره مسائل اساسی ادامه یابد.ایران یک هفته بعد از دریافت نامه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌عنوان نماینده اعضای گروه 1+5 به آن پاسخ داد.

در نامه روز جمعه 7آبان ( 29 اکتبر) که با امضای رئیس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ایران خطاب به اشتون نوشته شده است، بر ادامه گفت‌وگوها بر مبنای نامه تیرماه جلیلی به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ‌19 آبان (‌10 نوامبر) به بعد، در زمان و مکان مورد توافق دوطرف، تأکید شده است.

همان روز اشتون در بروکسل بین خبرنگاران حاضر شد و گفت: جمهوری اسلامی رسماً آمادگی خود را برای ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای با غرب اعلام کرده است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اینکه به تاکید جلیلی بر شکل‌گیری مذاکره برمبنای نامه گذشته‌اش اشاره کند تصریح کرد: ایران از 19 آبان آماده ازسرگیری گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی است. وی اعلام آمادگی رسمی ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را پیشرفتی بسیار مهم ارزیابی کرده است.

شرط برای شرط

اکنون بیش از یکسال از آخرین گفت‌وگوهای ایران و 6 کشور طرف مذاکره، 5 ماه پس از تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی 1929 و تحریم‌های درپی آن و همچنین یک هفته پیش از زمان اعلام شده از سوی ایران برای آغاز دوباره گفت‌وگوها، 2 دیپلمات ارشد ایرانی شرطی را برای این آغاز دوباره گذاشته‌اند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تهران اعلام کرده‌اند که فرستادگان 6 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، باید بدون پیش‌شرط پای میز مذاکره حاضر شوند.

در سوی دیگر اما وزیر امور خارجه روسیه به‌طور ضمنی شرط دیگری را برای آغاز مذاکرات وضع کرد. سرگئی لاوروف در قالب ابراز امیدواری تاکید کرد که تهران در گفت‌وگوهای تازه با 1+5 به پیشنهادها واکنش نشان دهد.لاوروف که خود یا یکی از معاونانش یکی از فرستادگان احتمالی در گفت‌وگوهای نوامبر خواهند بود، در نشستی خبری از «پیشنهادهای از پیش تدوین شده» سخن گفت.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: ما در ازسرگیری سریع روند مذاکرات نفعی مشترک داریم و از تهران می‌خواهیم به پیشنهادهایی که به شکلی سازنده تدوین شده است واکنش نشان دهد.او همچنین گفت: ما امیدواریم که مذاکرات در ماه جاری از سر گرفته شود.

این یک اشتباه استراتژیک است

در همین حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری در مقر آژانس در وین گفت که تهران هرگز نمی‌تواند از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای که قدرت‌های جهانی در اختیار دارند با آنها رقابت کند و به همین دلیل درصورتی‌که درصدد تولید سلاح هسته‌ای برآید نسبت به این کشورها در وضعیت نامطلوبی قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، سلطانیه گفت: به همین دلیل ما هرگز این اشتباه استراتژیک را مرتکب نخواهیم شد. ما بدون سلاح هسته‌ای نیز به قدرتمندی آن کشورها هستیم.سلطانیه در همین گفت‌وگو اعلام کرد که ایران از این 6 کشور خواسته است که بدون پیش‌شرط به میز مذاکره بیایند.

اگر قصد تحمیل در کار باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد، درباره گفت‌وگوهای احتمالی نیمه نوامبر بین ایران و 1+5 اعلام کرد: اگر قصد تحمیل نقطه نظرات در دستور کار باشد نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.

رامین مهمانپرست در پاسخ به یک خبرنگار گفت: ما تصوری که از طرف گروه 1+5 داریم یک نوع عدم‌تحرک مناسب است و فکر می‌کنیم اگر قرار است ایران با 1+5 یا هر ساختار جدید که می‌تواند به حل بحران‌های جهانی کمک کند مذاکره داشته باشد باید تحرک بیشتری صورت بگیرد.

درباره سوخت رآکتور تهران بحث را شروع کرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد: ما مذاکره با طرف مقابل را در 2 بخش دنبال می‌کنیم؛ آنچه به بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مربوط است، موضوع تبادل سوخت است که چارچوب آن نیز مشخص است و ما با اعضای گروه وین که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران معرفی شدند بحث را شروع کرده‌ایم.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که در چارچوب اعلامیه تهران موضوع تبادل سوخت را دنبال کنیم.

او درباره بخش دوم تاکید کرد: در رابطه با 1+5 موضوعی که مطرح است اعلام آمادگی دوطرف برای شروع مذاکرات است اما قبل از شروع مذاکرات باید جزئیاتش مشخص شود.مهمانپرست درباره محتوای گفت‌وگوهای نوامبر گفت: بحث شکلی به زمان و مکان مذاکرات مربوط است اما بحث اصلی محتوای مذاکرات است که باید رایزنی‌ها ادامه یابد تا توافق دوطرف حاصل شود.

کد خبر 119825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز