نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم، دولت را مجاز کردند تا به‌منظور دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم، بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی به‌نحوی که تا 50 درصد امتیازات پژوهشی اعضای هیات علمی معطوف به رفع مشکلات کشور باشد را انجام دهد.

university

بر این اساس دولت مجاز است ظرفیت لازم برای افزایش درصد پذیرفته شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی آموزش عالی با ارتقای کیفیت به‌گونه‌ای که میزان افزایش ورود دانش‌آموختگان دوره کارشناسی به دوره‌های تحصیلات تکمیلی به 20 درصد برسد را ایجاد کند.

همچنین دولت مجاز شد تا برنامه‌ریزی و حمایت لازم را برای تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به‌منظور ارتقای شاخص نسبت عضو هیات علمی تمام‌وقت به دانشجو در تمامی دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی انجام دهد به‌گونه‌ای که تا پایان برنامه حداقل نسبت کل دانشجو به هیات علمی تمام وقت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی حداکثر 40 و در دانشگاه پیام نور به حداکثر 250 برسد.

این گزارش می‌افزاید دولت به مجلس اجازه داد نسبت به ایجاد، راه‌اندازی و تجهیز آزمایش کاربردی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی شهرک‌های دانشگاهی، علمی، تحقیقاتی، شهرک‌های فناوری، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، از طریق دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه و وابسته آنها اقدام کند.

با تصمیم مجلس دولت مجاز است به‌منظور افزایش سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی سالانه به میزان نیم‌درصد افزایش یافته و تا پایان برنامه به 3 درصد برسد.

دولت اجازه واگذاری اماکن ورزشی را ندارد

این گزارش می‌افزاید: نمایندگان در ادامه بررسی مواد لایحه برنامه پنجم توسعه، پیشنهاد دولت برای واگذاری اماکن ورزشی رد کردند.

دولت پیشنهاد داده بود تا اماکن ورزشی در حال بهره برداری، آماده بهره برداری، نیمه تمام و زمین‌های تحت تملک خود از جمله فضاهای موجود در مجتمع‌های ورزشی را با حفظ کاربری ورزشی به‌صورت فروش یا اجاره بلندمدت بیش از 10سال از طریق مزایده یا به قیمت ترجیحی به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار کند.

نمایندگان همچنین مقرر کردند دولت باید نسبت به بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌ها و ارزش‌های دینی و هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی اقدام کند.

قرار است شاخص‌های کیفی به‌خصوص در رشته‌های علوم انسانی به‌ویژه در رشته‌های علوم قرآن و عترت و مطالعات میان‌رشته‌ای با بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های حوزه‌های علمیه و تامین آموزش‌های مورد نیاز متناسب با نقش دختران و پسران تدوین شود.

کد خبر 119706

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز